Den lenge planlagte strekningen mellom Sørbotn og Laukslett i Tromsø er inne på NTP, men med en kostnadsøkning på 570 millioner kroner, må noe gjøres.
Mandag ettermiddag opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding at de har bedt Statens vegvesen og Nye Veier om å samarbeide om en løsning for å få ned kostnadene.
LES OGSÅ: Snart får Tromsø kommune sin første 90-sone
Samarbeid
– I likhet med lokalbefolkningen er jeg utålmodig etter å sette spaden i jorda for prosjektet. Samtidig må vi sikre god kostnadskontroll og samfunnsnytte av prosjektene våre. E8-prosjektet har dessverre opplevd en vesentlig kostnadsøkning. Dette må vi finne løsninger på, og derfor ber jeg Statens vegvesen og Nye Veier om å gå gjennom veiprosjektet for å identifisere gode løsninger for kostnadsreduksjon og/eller økt samfunnsnytte, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i meldingen.
Statens vegvesen har selv foreslått flere tiltak for å få kostnadene ned. Samferdselsdepartementet har nå bedt Statens vegvesen og Nye Veier samarbeide om å finne flere og alternative måter å redusere kostnadene på.
E8 i Ramfjorden er innfartsvei til Tromsø. Den går gjennom et tett befolket område med mange boligavkjørsler. Vegen er smal, har nedsatt fartsgrense og er ulykkesutsatt.
![Ny E8 er planlagt å gå lenger unna fjorden, men prosjektet har blitt mye dyrere enn antatt. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2315/2315688/ramfjorden.jpg)
Uten midtdeler
Planlegging av ny E8 har pågått i mange år, og flere løsninger har vært foreslått. Det skapte imidlertid rabalder da Vegdirektoratet tidligere i år foreslo en smalere vei uten midtdeler.
– Vårt forslag med god oppmerking, og ikke midtdelere vil ikke redusere trafikksikkerheten, mener direktør for styring og strategi, Bjørne Grimsrud i Vegdirektoratet til NRK, som skrev om saken i januar i år.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Med denne løsningen kan man spare et par hundre millioner kroner på prosjektet.
Dette vil imidlertid føre til en ny høring av reguleringsplanen, meldte statskanalen.
Tromsø-ordfører Kristin Røymo (Ap) reagerte sterkt på dette forslaget.
![Tromsøs ordfører, Kristin Røymo (Ap) <i>Foto: Erlend Aas/NTB scanpix</i>](https://images.gfx.no/290x/2315/2315693/roymo.jpg)
– Dette går ikke an, og dette godtar vi ikke. Statens vegvesen og Vegdirektoratet gjør bare som regjeringa befaler, sa hun til NRK den gang.
Sees i sammenheng
Nå skal altså både Vegvesenet og Nye Veier gå sammen for å finne ytterligere alternativer.
- Begge våre to statlige veiutbyggere har betydelig kompetanse, og jeg er overbevist om at de i fellesskap vil klare å se nye muligheter. Jeg har også bedt dem vurdere om utbyggingen kan ses i sammenheng med to andre prosjekter: Riksveiprosjektet Tindtunnelen mellom Ramfjordmoen og Tomasjord i Tromsø og fylkesveiprosjektet Ullsfjordforbindelsen (fv 91). Her kan gevinsten være både økt nytte og reduserte kostnader, dersom de tre prosjektene kan planlegges og bygges ut samlet, sier samferdselsministeren.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Statens vegvesen og Nye Veier har fått frist til 1. oktober 2018 med å foreslå nye løsninger.
LES OGSÅ: Flere veier fører til Tromsø - nå nevnes også Karlsøy som alternativ innfartsåre i fremtiden