ASFALT

Sammen håper de å forlenge asfaltens levetid ved å tilsette polymerfiber

Statens vegvesen, Trøndelag fylkeskommune, SINTEF og Veidekke Industri har gått sammen om tre prøvestrekninger for bedre asfaltkvalitet.

Joralf Aurstad (Statens vegvesen) Bjørn Ove Lerfald og Eirik Ohma Solberg (Veidekke) Lars Ness og Anne-Grethe Jenssen (Trøndelag fylkeskommune) og Hrefna Run Vignisdottir (SINTEF).
Joralf Aurstad (Statens vegvesen) Bjørn Ove Lerfald og Eirik Ohma Solberg (Veidekke) Lars Ness og Anne-Grethe Jenssen (Trøndelag fylkeskommune) og Hrefna Run Vignisdottir (SINTEF). Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. juni 2020 - 11:55

Den fiberarmerte asfaltblandingen har tidligere blitt testet i laboratorium med positive resultater, og nå skal den testes ute på veien.

Ingen andre plasser i verden har så tøff belastning på asfalterte veier som her i Norden. Vintre med mye frysing og tining, og stor slitasjepåkjenning ved bruk av piggdekk, sliter hardt på asfalten.

– Det er ingen veieiere som setter så strenge krav til ingrediensene i asfalt som vi gjør i våre håndbøker, spesielt på høytrafikkert veinett. Vi må være helt i forkant i materialutvikling, sier Joralf Aurstad i Drift og vedlikehold Statens vegvesen.

– Av et totalbudsjett på 1,1 milliarder kroner koster det oss i år 15 millioner kroner ekstra å få lagt asfalt med de beste miljøpremissene, sa drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet.
Les også

Klimakrav: Kostet 15 mill. ekstra å legge asfalt: – Det lever vi godt med

Tre ulike blandinger skal testes ut

Trøndelag fylkeskommune har valgt ut tre strekninger av fylkesvei 30. Hver strekning er på cirka 400 meter.

Her tester de tre varianter av asfaltblandinger, to med polymer og en uten, for sammenligningens skyld:

  • Asfaltbetong (Ab 11) med fiber av polyacrylonitrile (fiberarmert asfalt)
  • Asfaltbetong (Ab 11) med polymermodifisert bindemiddel (godt testa ut tidligere, brukes på høytrafikkerte veger)
  • Asfaltbetong (Ab 11) med standard bindemiddel bitumen 70/100 (referanse)
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er kritisk til norsk klimapolitikk.
Les også

Riksrevisjonens klimakritikk: : Ut mot billigere drivstoff

Skal gjøre tilstandsmålinger de neste årene

– Med en nyetablert veiavdeling fra 1. januar i år er det faglig viktig og spennende for oss å være med som bidragsytere i et utviklingsprosjekt som dette, sier teamleder Anne-Grethe Jenssen i Trøndelag fylkeskommune.

Entreprenøren Veidekke Industri gjennomførte asfalteringen torsdag 18. juni. Nå skal tilstanden på strekningene med den fiberforsterkede asfalten følges opp de neste årene.

Gen2 Energy har planer om produksjon av grønn hydrogen i blant annet Mosjøen, og står på vent i strømkøen.
Les også

Ny Statnett-klage: – Misvisende å påstå at vi ønsker oss andres nettilgang

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.