Oppdraget fenget ikke de rådgivende ingeniørene. Bortsett fra Aas-Jakobsen var det bare Reinertsen som ga anbud.
Strekningen som skal prosjekteres er 3,5 km lang, hvorav to km går i tunnel. En prosjekteringskostnad på mer enn 20 millioner kroner pr. km er svært uvanlig, men dette blir en krevende oppgave.
Strekningen får fire felt. I sør skal den nye tunnelen ta av fra Kjørbotunnelen, som inngår i nåværende E 16. Traséen videre nordover går gjennom et område med store forkastninger. Her er det flere svakhetssoner i fjellet. Tunnelen passerer under både Sandvikselva og en tunnel for vann- og avløpsledninger. Deler av traséen har liten overdekning, og det er ikke langt til bebyggelsen noe sted. 600 meter av tunnelen skal støpes i åpen grøft.
Nord for tunnelen går E 16 i dagen halvannen kilometer. På den strekningen blir det to store kryss. Oppdraget omfatter også lokalveger, gang/sykkelveger og tiltak mot støy.
Aas-Jakobsen skal lage konkurransegrunnlag og arbeidstegninger og følge opp prosjektet i byggetiden.
E 16 mellom Sandvika og Wøyen er betydelig overbelastet. Årsdøgntrafikken ligger over 35 000 på over halvparten av strekningen, men her er det bare to felt. Bare på en kort strekning lengst i sør er det fire felt. Anleggstart er planlagt høsten 2013.