Tunnelen er ikke mer enn 180 meter lang, men den gjør det mulig å styre unna Sandvika sentrum for biler på veg til og fra E 18 og for busser på veg til og fra busstasjonen. For innbyggerne i Sandvika betyr det at mellom 6 000 og 7 000 kjøretøyer forsvinner fra gatene hver dag.
For de som ferdes for egen kraft langs søndre del av Leif Larsens vei, fylkesveg 164, er tunnelåpningen spesielt viktig. Denne vegen er så smal at myke trafikanter måtte avspises med en tynn stripe av et fortau for at bilene skulle få tilstrekkelig bredde til å passere hverandre.
Nå blir denne strekningen bygd om. Fortauet blir utvidet på bekostning av kjørebanen, og det blir satt opp ny belysning. Jobben skal være gjort innen utgangen av året. Da blir strekningen permanent stengt for gjennomkjøring, og skal bare brukes som adkomstveg for boligene.
Veidekke har hovedentreprisen. Den omfatter driving av tunnelen og ombygging av fylkesveg 164, ikke bare den søndre delen, men også en 200 meter lang strekning nord for tunnelen som hadde dårlig standard og lå på ustabile masser. På denne strekningen er vegen oppgradert og sideforskjøvet for å gi plass til gang/sykkelveg. Strekningen inngår nå i Sandviksringen, som leder gjennomgangstrafikken utenom tettbebyggelsen.
Entreprisen omfatter også etablering av en ny rundkjøring på fylkesveg 164 og ombygging av en annen, foruten anlegg av en 450 meter lang lokalveg som har gjort det mulig å fjerne flere trafikkfarlige avkjøringer mot fylkesveg 164.
De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 137 millioner 2012-kroner. Fullføringen av Sandviksringen er en forutsetning for å gjennomføre utbyggingsplaner som Bærum kommune har for Sandvika.
Anleggstart fant sted 31. august i fjor. 22. desember samme år var det gjennomslag i Løkkeåstunnelen. Grøntarbeidet blir avsluttet neste år. Prosjekteringen er utført av Rambøll.