Bergen: Norsk økonomi har alltid vært avhengig av havet, enten det er sjøfart, skipsbygging, oljeutvinning eller fiske.
Havet er og blir hovedinntektskilden for en nasjon hvor 85 prosent av befolkningen bor ved kysten. Og havets betydning vil øke ytterligere på grunn av publikums og myndighetenes krav til ren mat.
- At vi har så mye kunnskap om havet og fisken rundt Norge som mulig, er av vital betydning for næringslivet langs kysten. Rent hav betyr trygg sjømat, samtidig som vi skal ha en bærekraftig høsting av havets ressurser, sa forskningsdirektør Åsmund Bjordal ved Havforskningsinstituttet, da han ønsket pressen velkommen om bord i Havforskningsinstituttets nye stolthet "F/F G.O. Sars".
Verdens mest avanserte
Fartøyet eies av Havforskningsinstituttet og Universitet i Bergen. Med sine 3800 tonn og plass til 45 personer er "F/F G.O. Sars" verdens mest avanserte forskningsfartøy.
Skroget er bygget i Polen, mens hovedkontrakten var ved Flekkefjord Slipp og Maskinfabrikk.
Ved overtagelse og dåp den 6. mai gjensto en god del laboratorieutrustning, men det kommer på plass etter hvert som det er klart for forskjellige tokt. For dette er et skip som ikke er beregnet til landligge - 320 døgn eller mer i året skal den være til havs.
Selve fartøyet er konstruert for å være ekstremt stillegående. Fisk i avstand lenger enn 20 meter fra båten skal ikke skremmes vekk. Det betyr at verken lydbølger eller vibrasjoner fra skroget skal forplantes lenger enn 20 meter i vannet.
Derfor er maskineriet om bord spesielt. Det er dieselelektrisk fremdrift med likestrømsmotorer. Selve dieselmotorene på 6000 kW kommer fra Wärtsilä og er lav NO xdieselmotor. Propellen er konstruert og laget på samme måten som ubåt-propeller.
- Likestrømsmotorer er tilnærmet vibrasjonsfrie og brukes også i ubåter. Jeg kan ikke si om disse maskinene er brukt til dette formålet, men vårt mål er så lav støysignatur som mulig, sier prosjektleder og rederidirektør i Havforskningsinstituttet, Per Nieuwejaar til TU.
Også dekksmaskineriet er elektrisk for å redusert støynivået.
Støymålinger utført av Sjøforsvaret ved Håkonsvern bekrefter at båten er meget støysvak. Jevnt over ligger støykurven 20 dB under den tidligere "F/F G.O. Sars". I gjennomsnitt er vibrasjonene mindre en 0,05 mm.
Se helheten
Gjennom store porter i skutesiden kan utstyr lett losses og lastes, alt avhengig av typen oppdrag. Skipet skal brukes til havforskning, til seismiske og geologiske samt fiskeriundersøkelser. Skipet er utstyrt med både en bunntrål og en pelagisk trål (tråling etter sild og makrell). og dessuten prøvetakingsutstyr for plankton og mindre krepsdyr.
- Vi har motorkraft nok til å kunne tråle etter pelagisk fisk helt ned mot 1000 meters dybde. Dermed er det mulig å få mer data om pelagisk fisk enn tidligere. Vi må i større grad se på helheten i havet og konsentrere oss om økosystemene. Da må vi kartlegge fiskens matfat før den selv ender på spisebordet, forteller Bjordal.
Å finne nivået for bærekraftig høsting av havets ressurser er en utfordring. Forskerne skal finne hva som er reproduksjonsevnen, hvor mye dør en naturlig død, hvor mye kreves for å opprettholde en fiskebestand, hvor mye spises av sjøpattedyr og andre fisk pluss hvor mye er det mulig å fiske.
Av en loddebestand på 1,2 millioner tonn kan det fiskes 200.000 tonn. Resten må settes av til gyting og som mat for øvrig liv i havet.
- Å få full oversikt over dette vil ha mye å si for fastsetting av fiskekvoter senere, understreker forskningsdirektøren.
Senkekjøl
"F/F G.O. Sars" har omfattende instrumentering. Den har det siste i sonar- og ekkoloddutsrustning, blant annet er svingerne for ekkoloddene plassert på seks meter lange senkekjøler for å unngå at luftbobler under skutebunnen forstyrrer signalene.
Kongsberg Simrad har levert ekkoloddene som gjør det mulig å kartlegge sjøbunnen samt foreta mengdemålinger av fisk.
For geologiske undersøkelser har UiB investert i prøvetakingsutstyr som kan ta prøver av havbunnen på 6000 meters dyp. Videre har de anskaffet seismisk utrustning for å kartlegge geologien i jordskorpen.