Sartor Maskin leder i Lyderhorntunnelen

Sartor Maskin fra Fjell kommune i Hordaland har gitt det laveste anbudet på oppdradering av Lyderhorntunnelen i Bergen. Det er på 43,6 millioner kroner. Ytterligere tre entreprenører deltar i konkurransen.

Sartor Maskin fra Fjell ligger godt an til å få jobben med å oppgradere den  1 150 meter lange Lyderhorntunnelen som inngår i riksveg 555 vest for Bergen sentrum.
Sartor Maskin fra Fjell ligger godt an til å få jobben med å oppgradere den 1 150 meter lange Lyderhorntunnelen som inngår i riksveg 555 vest for Bergen sentrum. Bilde: Google
27. okt. 2016 - 14:34

De øvrige anbyderne er BMO Tunnelsikring (47,1 mill.),  AF Gruppen (49,2 mill.) og Skanska (54 mill.).

Lyderhorntunnelen består av to 1 150 meter lange løp. ÅDT er på hele 35 000 , og kravene til utrusting er deretter.

At anbudene ikke er høyere skyldes at elektro- og SRO-installasjonene ikke skal fornyes, bare demonteres og settes opp igjen for at det øvrige arbeidet skal kunne gjennomføres.

Samme entreprise som Knappetunnelen

Årsaken til dette er at østre ende av Lyderhorntunnelen ligger like ved nordre ende av Knappetunnelen, som ble fullført i fjor. Da SRO- og elektrojobben for Knappetunnelen ble lyst ut, valgte Vegvesenet å ta tilsvarende arbeid i Lyderhorntunnelen i samme entreprise.

I stedet blir det mye riving og fjerning. En god del av PE-skummet skal ned. 17 000 kvm asfalt skal freses. I hvert løp skal bankettene på den ene siden av kjørebanen fjernes for å gi plass til nye trekkerør.

Strossing for vifter og nødstasjoner

Etter rivingen skal det monteres 1 500 kvm PE-skum, det skal legges 9,5 km trekkerør og 14 trekkekummer og støpes nye banketter over dem. Det skal legges nytt slitelag, og 14 nødkiosker skal monteres og innmures. Viftene skal også skiftes ut. Det blir 7 nye viftepar i hvert løp, ett mer en i dag.

Oppdraget omfatter også en del strossing. Noen av de nye viftene får en annen plassering, derfor må det strosses nye nisjer i hengen for dem. Det blir også nisjer for nødsstasjonene. I dag står de utenpå tunnelveggene. Det medførerer en sikkerhetsrisiko.

Bare om natten

Arbeidet skal utføres om natten mellom kl. 22 og kl. 05.30. Da blir ett tunnelløp stengt. Arbeid om dagen blir ikke tillatt. Vegvesenet vurderte å stenge et løp på dagtid også, men man kom fram til at det ville føre til trafikkaos.

I Bergen er det mange tunneler som skal oppgraderes, men den neste blir ikke tatt før i 2018. Årsaken til at Lyderhorntunnelen blir tatt lenge før de andre er den korte avstanden til Knappetunnelen. Etter en risikovurdering har Vegvesenet kommet fram til at man ikke vil ha to tunneler med helt forskjellig standard like ved siden av hverandre.

Oppgraderingen av Lyderhorntunnelen er prosjektert av Norconsult. Den skal fulføres mot slutten av 2017.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.