I et brev konsernsjef Mats Jansson i SAS har sendt de aktuelle statsrådene i Norge, Sverige og Danmark, beskriver han direktivet som «et kaotisk og kostbart eksperiment som flyindustrien ikke har råd til i dagens situasjon».
– Jeg er dypt bekymret, skriver SAS-sjefen.
Global løsning
Direktivet handler om å inkludere luftfart i EUs generelle direktiv for auksjon med utslippskvoter. I juni ble kvoteprisen satt til 15 prosent, men nå er det snakk om å gradvis øke til 100 prosent. Det er dette SAS-sjefen nå tar til motmæle mot, skriver ANB.
Jønsson konkluderer med at spørsmålet må løses globalt, ikke gjennom ensidige EU-krav.
Stortinget
Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) tar saken opp i Stortingets spørretime onsdag.
– En slik ekstrakostnad vil være et nakkeskudd mot en hardt presset flyindustri, sier Sortevik.
Hver tur-retur-reise vil ifølge ANB bli 130 kroner dyrere dersom passasjerene må betale de ekstra klimatiltakene EU planlegger å pålegge flyselskapene. (©NTB)