Det danske luftfartstilsynet visste ingenting om at Dash-8 Q400 hadde vært innblandet i ulykker i utlandet, og satt på bakken i Japan allerede i vår.
Visste ingenting
I utgangspunktet skal et internasjonalt system sikre at alle registrerte tekniske problemer på et fly samles hos fabrikanten, som i dette tilfellet er Bombardier.
Når produsenten får beskjed om en ulykke med et av sine fly, skal de gi beskjeden videre til de nasjonale myndighetene i samtlige land hvor flytypen brukes. Det er et sted i denne informasjonsflyten det må ha skjedd en feil, for det danske luftfartstilsynet hadde ingen opplysninger om internasjonale erfaringer med flytypen før ulykken tidligere denne måneden.
– Det er svært uheldig. Det får meg til å lure på om systemet overhodet virker, sier Bjarne Laustsen i det danske folketinget til Ingeniøren.
Vil fjerne taushetsplikt
Ifølge Ingeniøren har det vært sju hendelser med Q400-fly som har blitt klassifisert som havari i Danmark fra 2000 til 2004. Hendelser som ikke har medført en havarirapport, er imidlertid underlagt taushetsplikt.
– Det er jo tydelig at det har vært mer enn sju problematiske hendelser med denne flytypen, og den statistikken mener jeg ikke burde være taushetsbelagt. Alle har rett til å vite det, sier Laustsen.