Satser alt på driftskontrakter

Relativt ukjente Veidrift har i løpet av få år sikret seg fire store drifts­kontrakter på Østlandet til en verdi på 670 millioner kroner.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. juli 2015 - 09:13
Vis mer

Det hele begynte i 2001 da Frank Stabu etter flere år i Euroskilt etablerte sitt eget selskap: Veidrift. Med utgangspunkt på Langhus i Ski spesialiserte selskapet seg på arbeidsvarsling og skilting. Veidrift ble i 2012 ble kjøpt opp av OneCo, en stor aktør innen olje- og offshoreindustrien.

Men etter tre års drift fant eierne av OneCo ut at veg og samferdsel lå noe på siden av primær­virksomheten, og ved årsskiftet kjøpte Norvestor 85 prosent av aksjene. De ansatte eier resten.

 

Fra OneCo til Roadsworks

Frank Stabu har hele tiden ledet selskapet Veidrift, som i dag er en del av Roadworks. I tillegg til Veidrift AS er også Traftek AS (veglys og tunnellelektronikk) og Controltek (styringssystem for tunneler og kraftverk) en del av det nye selskapet Roadworks.

– Vi er veldig godt fornøyd med de nye eierne. En av dem er Kristian Melbye som blant annet var med på etableringen av SafeRoad. De viser stor lyst til å satse og utvikle virksomheten, samtidig som de er tett på både driften og bransjen forøvrig, forteller Frank Stabu.

– Vi har definert vårt forretningsområde som arbeid på veg, der vi skal være spesialister på driftskontrakter. Foreløpig har vi sagt at Østlandet skal være vårt satsingsområde. Når vi har fått en skikkelig plattform for virksomheten her, får vi se om dekningsområdet kanskje blir større. Her vil vi bygge stein på stein, og ikke gå for fort fram, sier han.

 

Komplekse kontrakter

– Driftskontrakter er vanskelige. Kompleksi­teten er stor. Derfor er kunnskap avgjørende for å få det til. Det sier Øyvind Stokkedal, som er ansvarlig for driftskontraktene i Veidrift.

Og han vet hva han snakker om. For da han ble hentet inn i selskapet etter at Veidrift sikret seg de to første driftskontraktene; Vestfold Øst og Halden, var det kaotiske tilstander.

– Utfordringene var store på begge kontraktene, og selskapet var godt på veg mot en liten krise. Det hadde gått skeis fra første dag, og man lå an til å miste kontraktene. Mandatet var klart. Få orden på kontraktene. Både Halden og Vestfold Øst ble gjennomgått, ledd for ledd. Store utskiftninger, fokus på opplæring og strenge krav til de ansatte ble løsningen. «Ferdigpakken» med kjøpt kvalitetssystem ble byttet ut med egenutviklet system fra bunnen av, sier Stokkedal. Systemet er i dag tilpasset hovedkontoret til Veidrift og hver enkelt driftskontrakt. I Vestfold var situasjonen så tilspisset at det var vanskelig å få ansatt nytt personell i ledelsen, noe som resulterte i at Stokkedal selv gikk inn som prosjektleder og tok den daglige driften.

 

Fra krig til hederspris

I begynnelsen av snuoperasjonen lå Vestfold regelrett i krig med Statens vegvesen. Det var tøffe tak og begge parter fikk kjørt seg, men etter­ hvert kom kontrakten dit den skal være og driften ble normal­isert.

– Dette kunne vi ikke fått til om ikke også Statens vegvesen hadde gjort organisatoriske grep. Samspillet mellom oss og byggherre er i dag bare helt fantastisk, sier han.

– For å ta kortversjonen; det gikk fra full krig til kjærlighet. I dag er vi der vi skal være. Organisasjonen fungerer bra, samarbeidet med byggherren er svært bra og publikum er fornøyd, sier Øyvind Stokkedal tilfreds.

Kronen på verket kom da Vestfold Øst-kontrakten fikk hederlig omtale i forbindelse med den prestisjetunge prisen «Vakre Vegers pris», nettopp på grunn av drift og samspill.

 

Innsikt og nærhet

At ledelsen er liten og organisasjonen er flat er et bevisst valg for å skape en god kultur, der avstanden er liten og betydningen til hver enkelts oppgave til de cirka 70 fast ansatte er like stor. Det er ikke uvanlig at Frank tar et nattskift som trafikkvakt eller at Øyvind sitter bak rattet i en brøytebil eller står og spar i et leskur.

– Det gjør vi å for ha innsikt og nærhet til de oppgavene vi utfører. På den måten skjønner vi hva gutta snakker om når det gjelder gjennom­føring eller tekniske utfordringer. Vår holdning er at ingen skal sitte på kontoret­ hvis det er behov for folk ute på vegen. Den holdningen­ ønsker vi skal gjennomsyre hele organisasjonen, sier Stabu.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.