KRAFT

Satser karrieren på Windflip

KLARGJØR: Torbjørn Mannsåker (t.v.) og Atle Alvheim klargjør prototypen av Windflip før den skal testes i vannet hos Marintek. Windflip har gått fra å være et spesialskip til å bli en lekter med større bruksområder.
KLARGJØR: Torbjørn Mannsåker (t.v.) og Atle Alvheim klargjør prototypen av Windflip før den skal testes i vannet hos Marintek. Windflip har gått fra å være et spesialskip til å bli en lekter med større bruksområder. Bilde: Eivind Brandsnes
Jannicke Nilsen
1. mars 2010 - 10:34
Vis mer

Det er spennende tider for de fem NTNU-studentene som står bak Windflip, fartøyet som skal reise store, flytende vindturbiner til havs.

To av studentene har takket nei til faste jobber, etablert eget selskap og vil jobbe for fullt med å reise kapital til å videreutvikle fartøyet.

– Ja, framtiden er usikker, men nå har vi kommet så langt og fått så mange positive tilbakemeldinger at vi måtte hive oss på denne sjansen, sier Ane Christophersen, daglig leder og en av to studenter som skal jobbe fulltid med prosjektet. I tillegg jobber tre studenter halv tid med prosjektet og skriver samtidig masteroppgave om fartøyet.

SATSER: Daglig leder Ane Christophersen og Torbjørn Mannsåker vil heller satse på å få Windflip ut til havs, enn å ta trygge, faste jobber.
– Ja, framtiden er usikker, men nå har vi kommet så langt og fått så mange positive tilbakemeldinger at vi måtte hive oss på denne sjansen, sier Ane Christophersen, daglig leder og en av to studenter som skal jobbe fulltid med prosjektet. I tillegg jobber tre studenter halv tid med prosjektet og skriver samtidig masteroppgave om fartøyet. SATSER: Daglig leder Ane Christophersen og Torbjørn Mannsåker vil heller satse på å få Windflip ut til havs, enn å ta trygge, faste jobber. Eivind Brandsnes



I medvind

Siden TU skrev om det prisvinnende konseptet for halvannet år siden, har mye skjedd.

  • Studentene med i semifinalen i TV2s Skaperen og kjemper om førstepremien på en million kroner.
  • En million kroner er samlet inn på bok, blant annet takket være Statoil og Forskningsrådet.
  • Det opprinnelige designet er endret fra et skip til en lekter.

– Windflip har gått fra å være et komplekst skip til å bli en veldig enkel lekter uten noe spesialutstyr. Der skipet hadde stort maskineri, har lekteren bare et ballastrom som fyller tankene ute til havs. I stedet for å frakte to turbiner av gangen, frakter vi nå bare en, sier Christophersen.

Studentene sparer dermed 90 prosent av investeringskostnadene, samtidig som lekteren kan gå i 8 knop, åtte ganger raskere enn planlagt.

Usikker framtid

– Det er et enormt prosjekt og vi jobber intenst med å få på plass eiere som vil være med videre. Vi trenger industrielle aktører med kompetanse og erfaring, sier Christophersen.

Den siste uken er Windflip testet i 1:45-skalamodell på Marintek i Trondheim. Her justerer Espen Kvalheim 1:45-skalamodellen før bølgene kommer.
– Det er et enormt prosjekt og vi jobber intenst med å få på plass eiere som vil være med videre. Vi trenger industrielle aktører med kompetanse og erfaring, sier Christophersen. TEST: Den siste uken er Windflip testet i 1:45-skalamodell på Marintek i Trondheim. Her justerer Espen Kvalheim modellen før bølgene kommer. Eivind Brandsnes

Det var StatoilHydros arbeid med verdens første flytende havvindturbin, Hywind, som inspirerte NTNU-studentene til å utvikle et helt spesielt skip som kan frakte og installere enorme vindturbiner til havs.

Lekteren kan rotere eller flippe 90 grader ned i vannet for å installere vindturbinene i dypet på stedet hvor havvindparken skal plasseres. Da stikker en stor del av lekteren under vann, mens de enorme turbinene holdes fast til monteringen er fullført.



Tester modell

Den siste uken har studentene testet en tre meter lang 1:45-modell i en tank hos Marintek i Trondheim.

– Vi tester flippe-funksjonen, hva som skjer når vindturbinen slippes ut i vannet, hvordan lekteren oppfører seg under vann og at lekteren går så fort som den skal. Hvordan bladene går klar mens turbinentransporteres. Så langt er resultatene i henhold til simuleringene vi har gjort, så det ser veldig bra ut, sier Christophersen.

Fra optimisme til realisme

Statoil har lenge vært på utkikk etter ulike varianter at installasjonsverktøy til Hywind, og har støttet Windflip økonomisk gjennom leverandørutviklingsprogrammet Loop.

– Det positive er at studentene har gått fra gründeroptimisme til realisme. De har tatt et nødvendig skritt tilbake for å se hva markedet trenger nå og ikke mange år fram i tid. Skipet var veldig dyrt, mens det er lettere å få finansiert lekteren og oppnå lønnsomhet. Vi gir dem ingen kontrakt i dag, men jeg er veldig imponert over hva de har fått til, sier Statoils Hywind-sjef, Sjur Bratland.

– Det er et enormt prosjekt og vi jobber intenst med å få på plass eiere som vil være med videre. Vi trenger industrielle aktører med kompetanse og erfaring, sier Christophersen. TEST: Den siste uken er Windflip testet i 1:45-skalamodell på Marintek i Trondheim. Her justerer Espen Kvalheim modellen før bølgene kommer. Windflip AS

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.