Nissan er i ferd med å gi elbilene sine lengre levetid. Nå skal de tilby erstatningsbatterier til Leaf, basert på brukte celler.
Resultatet skal bli erstatninger og oppgraderinger til betydelig lavere priser enn å kjøpe nytt batteri.
Nissan og Sumitomo Corp. dannet i 2010 fellesforetaket 4R Energy Corp. som har håndtert brukte batterier for Nissan. Nå skal foretaket sette sammen nye batteripakker til bilene, bygget på brukte celler fra batteripakker som er tatt ut av Leaf.
- Nå er det klart: En av verdens største batterifabrikker bygges i Sverige
Leverer til første generasjon
Fabrikken settes opp i byen Namie rett nord for Fukushima, som ble hardt rammet av jordskjelvet i Japan i 2011, og noe av hensikten er å skape ny aktivitet her, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Denne aktiviteten kan altså bidra til å gjøre elbiler mer attraktive for flere, ved at de får forlenget levetid. Fra mai måned skal 4R Energy levere slike batteripakker, som skal leveres til første genereasjon Nissan Leaf.
Batteriene består av celler som fremdeles har god ytelse, men kan komme fra batterier hvor den totale kapasiteten har falt til under 80 prosent av opprinnelig. Dette kan for eksempel skyldes at bare et mindre antall celler har blitt «dårlige».
Det er dermed ikke gitt at resten av cellene er i samme forfatning, og det er 4R Energy som vurderer hver enkelt av disse. Celler med mer enn 80 prosent av opprinnelig kapasitet kan gjenbrukes. De med mindre kapasitet kan brukes til andre formål.
Foretaket vil ha kapasitet til å vurdere 2250 batterier i året, skriver Reuters.
- Bosch trekker seg: Investerte stort i batterier - nå dropper de hele prosjektet
Halve prisen
Batteripakker på 24 kilowattimer skal selges for omtrent halve prisen. I Japan skal en slik koste 300.000 yen, eller omtrent 21.800 kroner. Til sammenligning koster et nytt batteri 650.000 yen (47.200 kroner).
De skal ikke bare lage dette batteriet, men også versjoner med 30 og 40 kilowattimer etterhvert. Altså kan det bli aktuelt både å bytte batterier på nyere biler, og å oppgradere kapasiteten i eldre biler.
Det er videre ikke snakk om batterier til nye Nissan Leaf her, ettersom denne bilen bruker en annen batterikjemi enn den første utgaven. Hvilke planer Nissan har videre kommer imidlertid ikke frem i pressemeldingen.
Vi har spurt Nissan om dette er et tilbud de vil gi norske kunder, men har i skrivende stund ikke fått bekreftet noe.
- Hvordan virker: Dette skjer med elbilbatterier i vintertemperatur
Globalt senter
Nissan skriver imidlertid at fabrikken i Namie skal være et globalt senter for utvikling og produksjon.
Batteriene de tar inn hentes imidlertid fra det japanske markedet, og det er ikke kjent om de skal eksporteres.
Et annet prosjekt som springer ut fra denne fabrikken er belysning.
De skal bruke batterier til å tilby gatebelysning kalt «Reborn Light» på steder hvor det i dag ikke er infrastruktur for dette.
De vil også kunne fungere som nødbelysning i byer.
- Les flere saker om elbilbatterier.