Dette kommer frem i TomToms Traffic Index for 2016, som viser trafikksituasjonen i byer over hele verden. TomToms rapport for 2015 viser hvor mye ekstra tid bilister tilbringer i trafikken i rushtiden og hvilke tider og dager som er verst og best.
Enda mer tid i bilkø for Oslobilistene
Oslo (25%) kommer inn på en sterk andreplass etter Stockholm (29%), og har ingen forbedringer i trafikktettheten fra 2014 til 2015. Forventet ekstra reisetid har steget fra 30 til 35 minutter, i tillegg til normal reisetid når som helst på dagen. Samlet må bilførere i Oslo regne med å bruke gjennomsnittlig 135 timer ekstra reisetid i året, i tillegg til normal reisetid.
Trafikktettheten er markant høyere på småveger i alle de norske byene, enn på de store motorveiene. Torsdag og fredag ettermiddag er de dagene i uken med mest opphopning i trafikken.
-Må jobbe sammen for å løse utfordringene
For Oslo-borgere var 26. mars den mest trafikkerte dagen i 2015.
Oslo og Stavanger er på topp 5-listen over byer i Norden med mest trafikk, noe som betyr at det er rom for forbedring.
-TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan man kan forbedre trafikken globalt. Vi ønsker at alle skal tenke på hvordan de kan redusere mengden av tid de bruker i trafikken hver dag - og til å innse at vi må jobbe sammen for å løse utfordringene i trafikken. Hvis bare fem prosent av oss endret våre reiseplaner, vil vi forbedre reisetiden på de største motorveger med opptil tretti prosent. Sammen kan vi kvitte oss med trafikkaoset, sier Petter Tønsberg, salgssjef i TomTom Norge.
Stavanger på fjerde plass i Norden
Neste på lista er Helsingfors som tar over fjorårets tredjeplass fra Stavanger, som nå ligger på en fjerde plass. Stavanger (23%) har gått ned i forventet ekstra reisetid med 2 prosent fra 2014 til 2015. I Stavanger må bilførere nå regne med 27 minutter ekstra reisetid når som helst på dagen, og opp til 57 prosent ekstra reisetid på ettermiddagen, i motsetning til når det er fri flyt i trafikken. Dette tilsvarer 103 timer ekstra reisetid per år, i tillegg til vanlig reisetid.
- TomToms mål er å redusere trafikktettheten, og gi bilister informasjon om trafikken. Med våre GPS-produkter gir vi sjåfører sanntids trafikkinformasjon slik at de kan planlegge smartere ruter for å unngå køer og kommer raskere til målet, sier Tønsberg.
Bergen
Bergen (20%) ligger som nummer 9 på topp 10-listen over de mest trafikkerte byene i Norden. Bergensere i trafikken må regne med 24 minutter ekstra reisetid per dag, eller gjennomsnittlig 93 timer ekstra reisetid per år – i tillegg til normal reisetid. 29 januar var den mest trafikkerte dagen og i rushet kan du oppleve opp til 50 prosent ekstra reisetid.
God trafikktrend i Trondheim
I følge TomToms rapport er ettermiddagsrushet den tiden på døgnet med mest opphoping i trafikken i norske byer. Trondheim skiller seg kraftig ut med en veldig positiv trend. I 2014 så vi at morgenrushet og ettermiddagsrushet i Trondheim minsket med hele 10 prosent. I 2015 ser vi at morgenrushet og ettermiddagsrushet har sunket ytterligere 5 prosent.
- I Trondheim blir trafikkflyten stadig bedre og vi ser markante forbedringer fra år til år. I 2014 lå Trondheim på en tiendeplass, mens de i 2015 befinner seg på 13 plass – hvilket er helt fantastisk, sier Tønsberg.