E39 Kristiansand - Lyngdal ble presentert som et kjempeprosjekt, som skulle halvere reisetiden mellom de to norske sørlandsbyene. I juni kom det melding fra Nye Veier om at prosjektet var utsatt på ubestemt tid.
Nå melder veiselskapet at prosjektet likevel skal ut i markedet, men med store endringer.
I en pressemelding skriver Nye Veier at prosjektet nå er delt i to, og at kun den første del av prosjektet skal ut i markedet neste år.
Utsetter halve prosjektet
Den opprinnelige planen var å bygge ut hele den 25 kilometer lange strekningen fra Mandalskrysset til Lyngdal øst i ett. Prosjektet var estimert å koste fem milliarder kroner og skulle komme ut i markedet i september i år. Nå er prosjektet delt opp i et prosjekt fra Mandalskrysset til Blørstad og ett fra Blørstad til Herdal til henholdsvis to og fem milliarder.
Den store prisstigningen de siste årene var grunnen til at hele prosjektet ble utsatt på ubestemt tid tidligere i år.
Nå deles strekningen i to, og den østlige delen, fra Mandalskrysset til Blørstad, klargjøres for å sendes ut i markedet neste vår.
Denne strekningen består kun av 8,5 av de totalt 25 kilometerne med vei prosjektet opprinnelig dreide seg om. Strekningen har i tillegg mindre grad har store konstruksjoner sammenlignet med parsellen vestover fra Blørstad til Herdal.
Forventer utflating av kostnader
Nye veier begrunner oppdelingen med kostnader, og sier den østre delen av prosjektet er langt mindre kostnadskrevende enn den vestlige.
– Det er viktig å komme i gang for å bedre trafikksikkerheten på denne strekningen, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Hun understreker at strekning lenge har hatt status som prioritert for utbygging, og scorer godt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
– Vi forventer at priser på viktige innsatsfaktorer flater ut og går noe ned. Det gjør at vi ønsker å gå ut i markedet med dette prosjektet før neste sommer, sier hun.
Usikkert for andre del
Aanesland forteller at det er flere grunner til at de har valgt å dele opp prosjektet, og sette skillet på Blørstad.
– Når vi nå har måtte bremse opp og gå gjennom prosjektet på nytt har vi sett at dette er den måten vi kan komme i gang med prosjektet på. Strekningen vi starter med er den enkleste og rimeligste av de to, men den gjør at vi kan få koblet gamle E39 på den nye veien fra Mandal. Ved å dele opp strekningen vil vi få skiftet ut en svært ulykkesutsatt veistrekning raskere enn om vi skulle ventet på å ta hele prosjektet under ett, sier hun.
Aanesland mener i tillegg det vil være bra for konkurransen å dele opp det store prosjektet.
– Vi tror vi vil få en bedre konkurranse med to prosjekter på 2 og 3,5 milliarder enn vi ville fått på et kjempeprosjekt til 5,5 milliarder. Så store prosjekter kan fort begrense konkurransen fra markedet, sier hun.
– Når vil den andre delen av prosjektet komme ut i markedet?
– Det kan jeg ikke si noe om. Nå konsentrerer vi oss om første del, så får vi se hvordan det blir etter hvert.
Skal bruke opptil 300 mill. på midlertidig signalanlegg