Norstart – Norsk elbilforening går til krig mot rådgivningsselskapet Econ Pöyry.
Det som har provosert elbilentusiastene, er en rapport om de skyhøye kostnadene ved elbil som klimatiltak som Econ Pöyry gjorde på oppdrag for Norsk Petroleumsinstitutt og som Teknisk Ukeblad omtalte i november.
Les saken: 100 ganger dyrere enn klimakvoter
Petroleumsmafiaen
I et innlegg på foreningens egne hjemmesider, skriver generalsekretær Rune Haaland at Norstart nå skal jobbe for at forskerne bak rapporten og selskapet utelukkes fra alle fora der Norstart har innflytelse.
– Econ Pöyry lyses i bann fordi de mangler etikk. De har latt seg bruke av petroleumsmafiaen, skriver Haaland i kommentaren.
Og han gir seg ikke der: Haaland har funnet ut at én av Econ-forskerne som står bak rapporten også var med som sekretær for EBL (nå Energi Norge) for å skrive anbefalinger på oppdrag fra Samferdselsdepartementet om hvordan veisektoren i Norge kan elektrifiseres raskest mulig.
Les saken: Lader opp til elbilåret
Haaland trekker fram at forskeren også sitter i styringsgruppa til et Norstart-partnerprogram, og er åpenbart mektig provosert:
– Econs bidrag til petroleumsinstituttet er så grovt at jeg har tillatt meg å sette kontrakt på henne (forskerens navn), skriver Haaland i et innlegg som er fjernet etter at Teknisk Ukeblad tok opp saken.
Mafia-spill
Å «sette kontrakt på noen», betyr gjerne å få noen drept via innleid hjelp.
– Jeg mente ikke det med kontrakt. I det siste har jeg har koblet av med dataspillet Mafia, og sjargongen kommer derfra. Men jeg har fjernet dette fra nettsidene nå, sier Rune Haaland da Teknisk Ukeblad treffer ham på Ciens-lokalene i forbindelse med et elbilseminar onsdag.
– Betyr det at du ikke lenger står inne for innholdet?
– Jo, jo, jeg er fortsatt forbanna på Econ Pöyry og deres konsulenthorer som selger seg til oljeindustrien, svarer Haaland.
Rune Haaland var med på å stifte Bellona og å importere den første elbilen til Norge. Ved siden av å lede elbilforeningen er han en hyppig brukt ressursperson på elbiler og elektrifisering både i Norge og i utlandet.
Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med forskeren som blir utsatt for kritikken. Hun henviser til sin sjef i Econ Pöyry, som heller ikke vil mene noe om utfallet fra Haaland.
– Vi kommenterer gjerne saken, men ikke enkeltpersoner, skriver Sigrun Gjerløw Aasland som leder selskapets miljø- og klimagruppe.
Alternativ elbilrapport
For i elbilbloggen til Norstart kommer det også faglig kritikk av Econ-rapporten. Hans Håvard Kvisle har lagt inn andre parametre for å vise at elbilen ikke trenger å koste samfunnet så enormt, heller ikke som klimatiltak.
Det er spesielt det at Kvisle ser på bruk av kollektivfelt som samfunnsbesparende i stedet for en gevinst for sjåføren, som gjør at regnestykket ender med 4-5.000 kroner per tonn CO2 i stedet for 25-30.000 kroner som Econ konkluderte med.
Les hele den alternative rapporten her
Econs svar er at bruk av kollektivfeltet er en fordel for dem som får lov, og gir disse en gevinst som bør regnes med. Fordelen går mot null hvis mange får benytte feltene.
– Rapporten har tatt sikte på å beregne subsidieelementet eller de økonomiske fordelene for elbileierne, og ikke de samfunnsøkonomiske kostnadene. Vi poengterer klart i rapporten at virkemiddelbruken kan begrunnes på flere måter, for eksempel som en innfasingskostnad for å få til en markedstransformasjon for å få opp andelen elbiler.
– I rapporten har vi kun beregnet verdien av virkemidlene for en elbileier og tiltakskostnaden dersom dette ses på som en subsidiering for å redusere dagens CO2-utslipp. Med andre ord er analysen avgrenset til en enkelt problemstilling og ikke til hvorvidt man bør eller ikke bør satse på elbiler, understreker Gjerløw Aasland.