Caverion ligger nest lavest med 41,17 mill. De to siste anbyderne er One Nordic Kraftmontasje (41,28 mill.) og OneCo (43,08 mill.).
- Prisene er litt høyere enn ventet, men de er overkommelige. Vi er veldig fornøyd med at de er så jevne, sier Veronika Wiik i Statens vegvesen, som er byggeleder inntil videre.
Svartistunnelen inngår i fylkesveg 17 i Nordland. Med sine 7 624 meter var den Norges lengste vegtunnel da den ble åpnet i 1986. Nå trenger den oppgradering.
Det skal monteres kabelbru i hele tunnelens lengde med avstikkere til seks tekniske bygg. Alle armaturer og ventilatorer og alt sikkerhetsutstyr skal skiftes ut. Det skal monteres 5 nye hovedfordelinger og 16 underfordelinger og nye UPSer i alle tekniske rom.
Oppdraget omfatter også nye nødstasjoner med ca. 250 meters mellomrom, til sammen 32, og evakueringslys med 62,5 meters mellomrom.
På kabelbrua skal det monteres strålekabel for nødnett og kringkasting.
Både levering og montering av utstyret inngår i entreprisen.
Arbeidet kan utføres både dag og natt. Det kan bli en del kolonnekjøring. Stenging av vegen skal bare forekomme om natten. Innen 21. mai neste år må jobben være fullført.