Med et tilbud på 164 millioner kroner ligger Scanmatic Elektro AS best an til å få jobben som totalt omfatter seks tunneler i Nordland og Troms. Tilbudene ligger ganske jevn, med Aventi på andreplass på 172 mill kroner, Mesta 174 mill kr, Skanska 175 mill. Høyest er spanske Aldelsa med 187 mill kroner.
De seks tunnelene er Tømmernestunnelen (722 meter) i Hamarøy kommune, Forsåtunnelen (685 meter) i Balangen, Fagernestunnelen (2 069 meter) i Narvik, Larsbergtunnelen (525 meter) i Storfjord og Skardalstunnelen (2 286 meter) og Isfjelltunnelen (3 246 meter) i Kåfjord.
De tre første ligger i Nordland fylke, de tre siste i Troms.
Tunnelene har svært forskjellig alder. De tre korteste ble åpnet på 70- og 80-tallet, de tre lengste ble åpnet bare få år før EUs tunneldirektiv ble vedtatt. Det betyr at det mest omfattende arbeidet skal utføres i de korteste tunnelene. I disse blir all nåværende utrustning fjernet og skiftet ut.
I de lengste blir det blant annet nye rømmingslys, flere nødstasjoner, nytt utstyr for stengesignal og bommer og utvidelse av tekniske bygg.
Innen 1. november 2018 må jobben være gjort. I hvilken rekkefølge tunnelene blir tatt og hvordan trafikken skal avvikles i anleggstiden, er ikke bestemt.
Disse har levert tilbud på jobben
|
Tilbyder |
Tilbudssum (eks. mva.) |
1 |
Mesta AS |
174 625 675 |
2 |
Skanska Norge AS |
175 670 000 |
3 |
Aventi Technology AS og Aventi Installation AS |
173 777 630 |
4 |
Aldesa Construcciones S.A. |
187 775 004,41 |
5 |
Scanmatic Elektro AS |
164 828 680 |