Det er Mesta som har andreplassen med et anbud på 49,268 mill. De øvrige anbyderne er OneCo (51,470 mill.) og Otera (57,262 mill.). Prisnivået er omtrent som ventet.
Oppdraget gjelder den 24 kan lange strekningen Gulli-Langåker, som utvides fra to til fire felt.
Elektroentreprisen dreier seg i stor grad om belysning og skilt. Dagstrekningene blir belyst av lysmaster på midtdeleren. Mastene blir plassert med ca. 50 meters avstand. Det er ingen fjelltunneler på strekningen, bare noen korte miljøtunneler.
Den som får oppdraget, skal også levere og montere 78 mekanisk variable skilt og 108 LED-skilt. Videre omfatter kontrakten strøm og signaler til fire automatiske bomstasjoner og strøm til tellepunkter. Levering og montering av bomstasjonene og utstyr til tellepunktene inngår i andre entrepriser.
E18 utvides på tradisjonell måte. Først legges en ny kjørebane ved siden av den gamle. Når den nye er ferdig, overtar den trafikken i begge retninger mens den gamle blir oppgradert og tilpasset nye krav.
Opprinnelig forlangte Vegvesenet at veglyset skulle være klart etter hvert som den nye kjørebanen ble tatt i bruk. Dette kravet har man gått bort fra fordi arbeidet med E18 har blitt forsert.
I august blir den nye kjørebanen ferdig på hele strekningen Gulli-Langåker. Innen 30. oktober neste år må utvidelsen til fire felt være fullført.
Multiconsult har prosjektert den nye E18. Oppdraget omfatter også elektro- og SRO-arbeidet.