Løft opp setet, ta ut batteriet, og sett inn et nytt – så enkelt ser det faktisk ut til å være, hvis den elektriske scooterturen må forlenges. To produsenter fra Taiwan er nå klare med scooternes svar på Better Place.
Den første er Gogoro, som siden starten i 2011 har fått tilført over 3 milliarder kroner i kapital, blant annet fra det amerikanske fondet Generation Investment Management, hvor tidligere visepresidenten Al Gore er medstifter.
I 2015 lanserte Gogoro sin første modell S, og på kort tid har de bygd opp et system av stasjoner over det meste av Taiwan. Her kan scooter-eierne bytte ut de flate batteriene sine.
Det skal ikke ta mer enn seks sekunder. Produsenten sier selv at de har 90 prosent av markedet for elektriske scootere i de store byene i Taiwan.
Større og kraftigere
I fjor kom en ny modell, S2, på markedet. Den er kraftigere og har større batterikapasitet enn den første; Gogoro S. Den kan ifølge produsenten kjøre helt opp til 110 km i 40 km/t før batteriet går tomt.
Når det er i ferd med å skje, er det bare å kjøre til en av de over 600 batteribyttestasjonene (kalt GoStations) som Gogoro har fordelt over hele Taiwan.
Det er spesielt i storbyene at man finner mange av disse stasjonene. Faktisk hevder Gogoro at det i hovedstaden Taipei aldri er lengre enn 1,3 km til den nærmeste byttestasjonen.
Gogoro har ekspandert til resten av verden, og selger nå de elektriske scooterne sine til Nederland, Tyskland, Frankrike og Japan. Prisen ligger på omkring 30 000 kroner. Men fremdeles er det bare i Taiwan at det er mulig å bytte batteri i en offentlig ladestasjon.
- Les også: Denne snøskuteren går på strøm
Ny konkurrent – annet konsept
Men nå har det kommet en ny scooter på banen. Det dreier seg om en av verdens største scooter-produsenter, taiwanske Kymco, som har lansert to elektriske scootere til henholdsvis 9000 kroner og 10 500 kroner inklusive offentlige tilskudd i Taiwan.
Den første, kalt Nice 100 EV, har en rekkevidde på 60 km og en topphastighet på 45 km/t.
Den andre har fått navnet Many 110 EV, kan kjøre i 60 km/t, og har en rekkevidde på 60 km. Begge leveres med en hjemmeladestasjon. I tillegg har Kymco lovet å bygge opp et nettverk av ladestasjoner.
Men her skiller konseptet seg litt fra Gogoros. For i stedet for å ta et nytt fullt oppladet batteri, må eierne sette igjen det ene av scooterens to batterier i ladestasjonen og deretter kjøre videre på det andre interne batteriet.
Etter en times tid kan man komme tilbake og hente batteriet. Kymco sier at det er mulig å installere helt opp til tre ekstra batterier i scooteren, noe som vil bringe rekkevidden opp til nesten 200 km.
Kymco har store ambisjoner når det gjelder elektriske scootere. Flere analyser peker på at markedet for denne typen kjøretøy vil eksplodere i løpet av de neste par årene. Kymco forventer selv å lansere 10 elektriske modeller i løpet av de neste tre årene og introdusere oppladningssystemet sitt i 20 land.
De store er snart klare
Men de blir slett ikke alene på markedet. Verdens største scooterprodusent, Honda, kunne tidligere i år presentere en elektrisk scooter med utbyttbare batterier.
I første omgang er det mulig å ta ut batteriet og lade det opp hjemme på skrivebordet. Det gir faktisk mening, siden eiere av scootere ofte bor i leiligheter i verdens storbyer.
Samtidig er det første skrittet i samme retning som Gogoro og Kymco har tatt, siden Honda i 2017 inngikk et samarbeid med Yamaha om å utvikle et service-system med bytting og utleie av batterier.
Andre produsenter er også klare med elektriske alternativer til den ikoniske italienske scooteren, og i fjor høst kunne Piaggio vise fram sin første elektriske scooter.
Den har en rekkevidde på 100 kilometer og kan lades opp på fire timer via en vanlig stikkontakt. Den fås også i en hybridversjon med en liten forbrenningsmotor, noe som fordobler rekkevidden.
Artikkelen ble opprinnelig publisert på Ing.dk.
- TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»