BERLIN: Elbilen “Hiriko” er foreløpig en lekebil, men prototypen som ble vist frem i Berlin i går kan allerede utøve den viktigste funksjonen – å slå seg sammen for å spare plass. Det skjer ved at setekonstruksjonen vippes opp i stående stilling når du parkerer ( se video). I løpet av neste år kommer bilen i serieproduksjon, men den skal verken eies eller produseres helt som andre biler.
– Dette er en helt ny måte å tenke mobilitet på. Navnet er baskisk og betyr “for byen”. Den skal være en av flere måter å forflytte seg på. Over 90 prosent av bilbruk i byen skjer med en person i bilen. Så hvorfor dra på så mye stål og aluminium, sier Carlos Fernandez Isoird fra forskningssenteret Denokinn i Baskerland. Den spansk-baskiske provinsen Bizkaia rundt byen Bilbao er sentrum for den spanske bilindustrien.
Ingen eier
“Hiriko” vil neppe ha en enkelt bruker, men være en del av kollektivtilbudet eller brukes som flåtekjøretøy for kommuner eller bedrifter,
Bilen er designet av William Lark jr fra det anerkjente MIT (Massachussets Institute of Technology). Lark tror fremtidens elbil må bli noe helt annet en rene kopier av dagens bensinbiler med el-motor.
– I dagens biler er det opp til 40 000 deler. Vår modell har 4 000. Alle bevegelige deler er i hjulene. Det gir lavt tyngdepunkt og sikkert veigrep, men også muligheten til å snurre 340 grader ved parkering. Plassbehovet i parkert tilstand er en tredel av en vanlig bil, sier Lark.
Solceller
Han tror parkeringsproblemet er sentralt for å senke energiforbruket på bilbruk i byene. Undersøkelser viser at 40 prosent av bensinforbruket ved bykjøring skyldes leting etter parkeringsplass. “Hiriko” derimot lader energi når den kjører.
– Strømforbruket dekkes delvis av solarceller og oppspart bremseenergi. Vårt mål er at bilen skal kunne lade opp batteriene på nytt innen 12 minutter, sier Lark.
Toseteren er likevel ikke noen sinke i trafikken. Den går fra 0-50 på tre sekunder og selv om toppfarten blir rundt 50-60 er det mer enn nok i byer med stor trafikk.
Motorenes styrke beregner Lark med rask hoderegning fra kw om til 3-5 hestekrefter – per hjul! Skjønt i en tid hvor de færreste vet hvor sterk en hest er, men stadig flere sykler – burde heller syklisten være målestokken – altså en sykkelkraft.
Styrer med joystick
Men det er ikke bare motoren som er annerledes. Styringen så enkel at den kan kjøres av ungdom ned til 16 år og kun med førerkort for motorsykkel. I stedet for ratt og instrumentbord får du en joystick i hver hånd. Når du skal ut og inn heves setet så du slipper å kravle ut. Døren går oppover så du trenger ikke sjekke for syklister eller fotgjengere på fortauet.
– Vi ønsker å samarbeide med lokale myndigheter om hvordan bilene skal brukes. Denne modellen skal konstrueres ferdig i syv moduler som så kan tilpasses lokalt til byenes egne trafikkregler og miljøkrav.
Forbilde fra 50-tallet
Men kan den kjøres på vinterføre med snø og is i Norge? Og hva hvis det er en steikende het sommerdag og du skal i Operaen i smoking eller lang kjole?
– Hehe, den skal nok kunne kjøre i Norge på vinteren også. Det lave tyngdepunktet og trekk på alle hjul vil gi godt veigrep. Om vinteren kan vi varme kabinen med varme fra batteriet. Siden bilen er liten vil den også raskere varmes av de som sitter i den. Om sommeren kan solaranlegget kjøle ned bilen til behagelig reisetemperatur før du drar. I et lite rom er det også lettere å lufte, sier Lark.
De to innrømmer at de er inspirert av gamle modeller som BMWs Isetta - en frontåpen småbil som ble produsert mellom 1955 til 1962. Men har de to konstruktørene hørt om den norske stoltheten, elbilen Think?
– Jo, sier Fernandez Isoird, den var fin for sin tid, men litt mye “plastikk” og noe ustabil. Vi hadde tre på jobben – en var uten problemer, en hadde bare problemer og en gikk av og til. Men slik er det når man skaper noe nytt. Det er feilene man lærer av, men ikke lag for mange.