(Scroll down for English summary)
GARDERMOEN: Dette interaktive 360-bildet oppsummerer en drøy time på Oslo lufthavn (OSL). Dersom du leter lenge nok, skal du finne 110 fly og helikoptre - i tillegg til en del annen informasjon.
Se hele bildet i fullskjerm her - eller bruk fullskjermknappen på bildet over. For å zoome inn og bevege deg i bildet kan du bruke knappene, scrollehjulet eller fingrene (mobil/nettbrett).
Air force one: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden
Flysamling på LAX
Inspirasjonskilden til dette prosjektet var et bilde som ble laget av den amerikanske fotografen Michael Kelly.
Etter å ha tilbragt en dag ved Los Angeles lufthavn (LAX) i fjor, komponerte han det fascinerende bildet «wake turbulence» med et godt knippe av avgangene samlet i ei rute.
Vi hadde lyst til å prøve å ta montasjekonseptet et steg videre.
«Vi» er for øvrig Eirik Helland Urke og Per Erlien Dalløkken i Teknisk Ukeblad.
Ettersom Eirik har jobbet mye med gigapikselbilder og 360-gradersbilder (her kan du se litt av porteføljen), bestemte vi oss for å lage en 360-gradersversjon av samme konsept.
Les også: Ny «norsk» megaflyplass i Istanbul får miljøslakt
Fra tårnet
Takket være velviljen fra Oslo lufthavn og Avinor fikk vi tilgang til balkongen i toppen av tårnet onsdag 12. august.
På 360-gradersbildet har vi tatt bilde av alle flyene som lander, tar av eller er i ferd med å gjøre dette i løpet av en drøy time. Eller for å være helt nøyaktig: Mellom klokka 07.53 og 09.04.
Med andre ord er det siste del av morgenrushet på Gardermoen vi ser i lufta og på taksebanene.
Deretter brukte vi ytterligere en time, fram til klokka 10.09, på å fotografere alle bildene som til sammen utgjør bakgrunnen til 360-gradersbildet. Alle bildene er tatt håndholdt med Canons nye EOS 5Ds R med fast 200mm f/2-optikk.
Til sammen ble det tatt opp cirka 250 gigabyte med rådata, og det hele ble kvernet sammen på en relativt kraftig Mac Pro datamaskin med 64 gigabyte minne.
Norsk minidrone har fått overhaling: Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre har den blitt
På riktig sted
Det ferdige bildet er hele 45 gigapiksler stort. Originalen var faktisk 54 gigapiksler, men fordi Photoshop «bare» tillater 300 000 piksler i bredden, er bildet noe forminsket. Fortsatt vil du oppleve et ganske ekstremt detaljnivå hvis du zoomer inn i bildet.
Photoshop ble altså brukt for å redigere inn alle flybevegelsene, men de er lagt inn på nøyaktig samme sted de ble fotografert. De ble bare ikke fotografert på samme tid.
Ettersom gigapikselbildet er tatt i etterkant av avgang/landingsbildene, er det ikke 110 unike luftfarkoster på bildet. Flere av flyene opptrer på to forskjellige steder, både mens de står oppstilt ved terminalen og ute på rullebanen eller i lufta.
Linselus-rekorden har B737-800-maskinen LN-RPO som har klart å skvise seg med hele fire ganger.
I prosessen brukte vi Flightradar 24 for å se hvilke fly som var på innflyging til OSL og var på vei ut. Vi har også brukt samme tjeneste i ettertid for å sjekke hvilken rute de forskjellige flyene var på.
Oppgraderes: Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne
Stort sett 737
Der vår amerikanske kollega kunne fråtse i spennende bredbuksfly (widebodies), må vi vel konstatere at en vanlig onsdag morgen på Gardermoen i all hovedsak handler om Boeing 737 fra SAS eller Norwegian.
Noen langdistansefly er da med. Av de største har vi en Boeing 777 som står og venter på å reise hjem til Bangkok, SAS' Airbus A330-300 som nettopp har ankommet fra New York og en A330-300 fra Thomas Cook som skal fly til Gran Canaria.
Dessuten har vi Icelandairs flotte B757 på vei til Reykjavik og Uniteds tilsvarende maskin på vent. Samt et par store cargofly: En A300B4 som flyr for DHL og en B767-300 fra UPS.
NH90: 250 timer på sjøen ble for mye for de nederlandske NH90-helikoptrene
Vi mangler noen
Selv om vi hadde været på vår side, gikk naturligvis ikke alt på skinner. Dette er første gang vi lager en slik «rigg», og det var en del prøving og feiling både ute i felten og i etterarbeidsprosessen.
Under den tidkrevende innsamlingen av rådata til 360-gradersbildet, førte et lite øyeblikks distraksjon til at vi mistet et lite felt rundt gatene for flygninger ut av Schengen.
Her måtte vi benytte materiale fra tidligere fotografering fra samme sted, hvilket igjen betyr at det der nå befinner seg et frankensteinfly med neseparti som egentlig ikke hører hjemme på dette flyet. De mest observante klarer nok å spotte hvilket.
Noe annet som irriterer litt, er at vi fra tårnet ikke klarte å identifisere absolutt alle flyene. Det gjelder tre SAS-maskiner på Pir øst. Og det gjelder ett av de fire BAe ATP-flyene som står parkert ved GA-terminalen bortenfor SAS-museet.
Kanskje er det noen som er flinkere enn oss og klarer å spore opp identiteten på disse flyene?
Det er slettes ikke usannsynlig at det finnes andre mangler og feil på bildet, og vi setter pris på alle tilbakemeldinger i kommentarfeltet nederst.
Les også: Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker
English
This 360 degree gigapixel picture consists of all the aircraft arriving at and departing from Oslo Aiport in the morning, between 07:53 AM and 09:04 AM August 12th this year.
The moving planes are obviously not photographed at the same time, but all of them are placed at their correct location.
The 45 gigapixel 360 «background» picture is assembled from hundreds of images taken the following hour (between 09:04 and 10:09 AM). Because of that, some aircraft appear more than once.
See the full screen image here - or click the full screen button in the top picture. Use buttons, scroll wheel or fingers (mobile/tablet) to zoom in and navigate.