Fremskrittspartiet tapte regjeringsslaget mot Høyre om å fjerne bompengefinansiering av veiprosjekter. Det eneste så langt er at det vil bli droppet bompenger på ett kommende veiprosjekt i Seljord i Telemark.
I en debatt om elbiler under Zerokonferansen denne uken brukte statssekretær Bård Hoksrud tid på å forsvare bompenger og veiavgifter.
– De andre partiene må gjerne stå her og late som om de 60 milliarder kronene man tar inn i bilavgifter ikke betyr noe. Bare i Oslo er det 50 millioner mindre i bompengeinntekter fordi mange har gått over til elbil. Det er noen utfordringer i hvordan man da skal få inn disse pengene, sa Fremskrittspartiets mest profilerte bompengemotstander.
Les også: Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling
Kan gå ned litt
Spørsmålet var om man skulle videreføre fordelene til ladbare biler etter 2017 der et av insentivene for at folk skal kjøre elbil er fritak for bompenger. Hoksrud er bekymret for inntektene.
– Det er nettopp det den rødgrønne regjeringen skrev, at man må passe på at inntektene til staten ikke går ned. Vi er ikke så opptatt av at vi skal ha like mye inntekter, og vi kan godt gå ned litt. Men vi må passe på at det fortsatt er inntekter, så man kan vedlikeholde og gjøre alle de tingene som er viktig for veinettet, påpekte Hoksrud.
Heikki Holmås (SV) var en av de som var overrasket.
– Jeg synes det er veldig fascinerende at du ser på det som negativt at folk sniker seg unna bompenger i Oslo. Jeg trodde du var mot alle bompenger, sa han til Hoksrud.
Stortingspolitiker og miljøpolitiker Nikolai Astrup i Høyre fulgte opp med å støtte statssekretæren i Samferdselsdepartementet, og understreket bompengenes betydning for Oslopakke 3.
– Over halvparten av inntektene i bompengeringen i Oslo går til kollektivtransport. Skal ikke elbilbilistene også være med å betale for det etter hvert når markedet har etablert seg og elbilene er fullt ut konkurransedyktig, påpekte han.
Les også: Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil
Elbilrevolusjon kan stå for fall
Usikkerheten er stor om hva flertallet på Stortinget vil gjøre når fordeler som avgiftsfritak, kjøring i kollektivfeltet og gratis parkering går ut etter 2017 eller hvis elbilparken når 50.000.
Dersom alle elbilinsentivene kuttes over natta, vil elbilrevolusjonen stå for fall, ifølge en Derfor vil elbilen trenge statshjelp til 2030 som Volvo, Thema Consulting, Energi Norge og Grønn Bil la frem på årets Zerokonferanse denne uken.
Elbilen vil først være helt konkurransedyktig mot «vanlige» biler med forbrenningsmotor rundt 2030, men allerede rett etter 2020 kan produksjonskostnadene være redusert med to tredjedeler, påpekte analysen.
Dette betyr at elbiler trenger insentiver i opptil 15 år til, men at man kan begynne å trappe ned noen av de mindre elbilvirkemidlene fra 2018, ifølge Zero. Miljøstiftelsen mener at de virkemidlene som betyr mest, bør bevares ut en stortingsperiode til.
Les mer:
Derfor vil elbilen trenge statshjelp til 2030
Oslo skal kjøpe 1000 nye klimabusser
3D-modellering av veiprosjekter reduserer ekstrakostnadene fra 20 til 5 prosent