I 2008 besto bilutstillingen til Zero på Youngstorget i Oslo av Buddy, Think og Kewit. I år er det biler i alle størrelser fra BMW, Tesla, Volvo, Kia, Nissan og en rekke andre.
– Det er enorm forskjell. Det er mange flere biler, og det er et bredere segment som dekker mange flere typer bruk, sier transportrådgiver Bjørnar Kruse i Zero.
På bilutstillingen på årets Zerokonferanse på Youngstorget er det både varebiler, pendlerbiler, og familiebiler.
Fra smått til stort
– Den gangen i 2008 var det bare småbiler, sier Kruse i Zero.
På de tidligere utstillingene Zero har det også gjerne vært mange piloter og prøveversjoner som ennå ikke er i salg.
Endringen til årets utstilling på Youngstorget i Oslo er at det er flere masseproduserte biler, biler som allerede er i salg eller snart kommer for salg.
– Det har endret seg ganske mye. Da var det jo slik at elbilrevolusjonen var her, men det var få nye biler. Alle bilene som sto her, hadde folk sett «ørten» av fra før, sier Benjamin Myklebust i Zero.
Han tror særlig elbilene fra Volvo, Kia, Mercedes og Smart vil vekke interesse i år.
Kia har litt lenger rekkevidde enn den etter hvert ganske folkekjære Nissan Leaf. Den har et batteri på 27 kWh og har indre og ytre mål som ligner mye på Leaf.
Les også: Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst
Hydrogen
De besøkende kan også få kikke nærmere på hydrogenbilen til Hyundai. En lignende bil har vært utstilt på konferansen tidligere, men bare som prototype.
Den er nå i salg, og har økt rekkevidden fra 50 til 70 mil mellom hver fylling. Foreløpig går det bare ni biler av denne typen i Norge. Mye skyldes at fyllestasjonene er konsentrert til Østlandsområdet.
– Vi opplever at det er mer politisk vilje nå enn tidligere til å legge penger i utbyggingen av hydrogeninfrastruktur, så dette vil endre seg, mener Stig Aspeli i Hyundai.
Han har imidlertid ikke samvittighet til å selge hydrogenbiler til privatpersoner ennå, i frykt for at noen skulle legge ut på langtur og gå tom i områder det ikke er fyllestasjoner.
Les også: Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil
Prøvekjøring
Men bilen egner seg godt for kommuner og andre på Østlandet som har en mer styrt bruk av bilparken.
Hydrogen er lagt ut til en markedspris på 90 kroner kiloen. Det tilsvarer omtrent ni kroner mila.
– Det er ingen gratisreise, slik det presenteres for elbil. Det må man nok etter hvert innse at det ikke vil være for elbil heller, sier Aspeli.
Det vil være mulig for de besøkende å prøve noen av bilene på utstillingen. Du kan blant annet svippe innom for å prøve en Tesla på litt bykjøring i Oslo sentrum.
Les også:
Ny batteriteknologi skal kunne lade en elbil på 15 minutter
Oslo utreder eget felt for elbiler