UTENPÅ: Fasaden i marmor og glass sett fra sjøsiden.Bilde: Mona Strande
UTSIKT: Ballettdanserne har litt av en utsikt når de trener i ballettsalene.Bilde: Mona Strande
FØRSTE INNTRYKK: Når du kommer inn hovedinngangen, er foajéen - i glass og eik - det første som møter deg.Bilde: Mona Strande
BILLETT: Billettskranken i foajéen er ferdig.Bilde: Mona Strande
MOT BYEN: Operahuset strekker seg fra høyre i bildet og inn mot Oslo sentrum.Bilde: Mona Strande
TEST: Statsbyggs pressekontakt Mette Nordhus tester sminkespeilet i garderoben før det blir tatt i bruk av Operaens ansatte.Bilde: Mona Strande
STORSALEN: Hovedscenen er straks ferdig. Bare et lite gulvparti, noen små detaljer og tekniske justeringer gjenstår.Bilde: Mona Strande
DETALJER: På nært hold ser du tydelig mønsteret i operaens fasadeplater.Bilde: Mona Strande
SKILLE: En gang med treetasjes takhøyde skiller øvingslokaler og kontorer fra opera- og ballettscenene.Bilde: Mona Strande
"BAKSIDEN": Operaens fasade mot sør-øst.Bilde: Mona Strande
IKKE FERDIG: Over store deler av operaen henger det fortsatt kabler ned fra taket. Innregulering gjenstår.Bilde: Mona Strande
SANG: Dette er korets prøverom. Allerede mandag var flere av korets medlemmer innom for å teste akustikken.Bilde: Mona Strande
MARMOR: Den gule marmoren overvåkes grundig. Dette spesielle området i foajéen fotograferes daglig for å dokumentere eventuelle fargeendringer.Bilde: Mona Strande
PRØVE: Operaens prøvesal.Bilde: Mona Strande
FULL KONTROLL: Alle rom har egne kontrollpanel for styring av lys, solskjerming og temperatur.Bilde: Mona Strande
SJEFENS HULE: Her er kontoret til operasjef Bjørn Simensen.Bilde: Mona Strande
SYSTUE: Snart starter arbeidet for fullt i operaens systue, men denne uken går med til å pakke ut og finne seg til rette.Bilde: Mona Strande
PUSTEROM: Flere steder i operaens kontordel er det sittegrupper hvor man kan ta et pust i bakken med kolleger.Bilde: Mona Strande