Det nye europeiske hovedkvarteret til Bloomberg-gruppen i London sentrum er bygget både med store klimaambisjoner og et romslig budsjett. TU Bygg har denne uken sett nærmere på løsningene i det som regnes som verdens mest miljøvennlige kontorbygg.
Bygget på 102.000 kvadratmeter åpnet i fjor, og er arbeidsplassen til 4 600 mennesker. Sammenliknet med et gjennomsnittlig kontorbygg skal det bruke 70 prosent mindre vann og 40 prosent mindre energi.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Gabriela Costa er senior bærekraftsrådgiver ved Swecos kontor i London, som blant annet har stått for de innovative løsningene som har gitt bygget en Breeam outstanding skår på 98,5.
– Michael Bloombergs visjon og ambisjon for bygget var å pushe grensene for hva som er mulig å gjøre innenfor bærekraftig design, forteller Costa.
På planleggingsstadiet arrangerte Sweco en intern konkurranse for å samle inn idéer fra de ansatte, og endte opp med rundt 40 forslag. Flere av disse ble realisert og viktige for Breeam-sertifiseringen, da de forventes å spare store energi- eller vannmengder ved drift av bygget. Vi har sett nærmere på noen av dem.
Naturlig ventilasjon med sensorteknologi og spesialdesignede paneler
![Takpanelene. <i>Foto: Sweco</i>](https://images.gfx.no/290x/2365/2365274/Skjermbilde%25202018-11-16%2520kl.%252016.47.59.png)
Blant annet har de samarbeidet med arkitekten om å maksimere byggets vindusflater. Samtidig er vinkelen på bronseelementene på utsiden av bygget (se bilde) designet etter solens vinkel for å kontrollere byggets solinslipp.
Fasaden kan også åpnes for å slippe inn frisk luft, som igjen kan trekkes gjennom bygget og ut via de spesialdesignede takpanelene. Det naturlige ventilasjonssytemet er ment å redusere energiforbruket betydelig.
Takpanelene består av mange små parallelogram-formede elementer som kombinerer både kjøling, 500.000 led-lys, akustikk, sprinklere og detektorer, og kan fjernes midlertidig ved behov for tilgang og erstattes uten bruk av ekstra materialer.
CO2-sensorer skal sørge for at luft distribueres i etter hvor mange personer som befinner seg i hver sone i bygningen på et gitt tidspunkt.
![Bygget ligger like i nærheten av St. Pauls Cathedral, og stod ferdig i fjor. <i>Foto: Nigel Young/Foster + Partners</i>](https://images.gfx.no/580x/2365/2365272/Bloomberg_LDN_Exterior_01_Hero.jpg)
Spesialdesignede vakuumtoaletter
Michael Bloombergs bærekraftsvisjon har også lagt grunnlaget for valg av toaletter. Swecos ingeniørteam samarbeidet med leverandørene for å videreutvikle vakuumtoalett-løsninger, noe mange av oss ofte forbinder med toalettene som er på fly eller annen offentlig transport.
![Under konstruksjon. <i>Foto: Bloomberg LP</i>](https://images.gfx.no/290x/2365/2365269/Bloomberg_LDN_Construction_07.jpg)
– Hvis du sammenligner vakuumtoaletter som finnes på fly med bilen Opel Corsa, vil toalettene i Bloomberg-bygget tilsvare en ny Tesla, sier Costa.
![Ferdig inngangsparti. <i>Foto: Nigel Young/Foster + Partners</i>](https://images.gfx.no/290x/2365/2365267/Bloomberg_LDN_Interior_01_Vortex.jpg)
Toalettene bruker også byggets innsamlingssystem for regnvann, og vann resirkulert fra kjøletårnene og byggets dusjer, i stedet for drikkevann.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
– Denne toalettløsningen sparer 80 prosent av vannbruk sammenlignet med et tradisjonelt toalettsystem. Vi sparer 25 millioner liter vann i året, som tilsvarer rundt ti store svømmebasseng, sier Costa.
– Vakuum-teknologien krever heller ikke et vertikalt rørsystem slik som tradisjonelle toaletter, så disse toalettene har også vært mer fleksible med tanke på plassering, legger hun til.
Bloomberg-bygget er ifølge Costa det første kontorbygget i UK som har installert vakuumtoalett.
![Vi snakket med ingeniør Gabriela Costa i forbindelse med hennes besøk på Zerokonferansen i Oslo 8. november. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>](https://images.gfx.no/580x/2365/2365271/DSC00532-Edit.jpg)
Kombinert varme og kraftproduksjon i kjelleren
I byggets kjeller har ingeniørene utviklet et system med tre gassmotorer, som ved hjelp av naturgass genererer kjøling, varme og elektrisitet (et «trigeneration»-system) til brukerne samtidig.
– Karbonutslippene vi da sparer på dette tilsvarer å reise rundt jorden med bil 120 ganger i året, sier ingeniør Costa, som har jobbet med bygget siden hun startet i Sweco.
Tre kompenserende solcelleparker
Men selv med disse energieffektive løsningene i kombinasjon, ble ikke driften av det 102.000 kvadratmeter store bygget klimanøytal.
– Derfor ba Michael Bloomberg oss om å estimere hvor mange solcellepaneler vi hadde måttet trenge for kompensere helt for utslippene knyttet til byggets energibruk, sier ingeniøren, og fortsetter:
– Deretter har han kjøpt tre solcelleparker i Storbritannia for å investere i bærekraftige løsninger i det britiske markedet, og dermed gjøre byggets karbonavtrykk nøytralt.
![Åpen løsning innvendig. <i>Foto: Nigel Young/Foster + Partners</i>](https://images.gfx.no/580x/2365/2365273/Bloomberg_LDN_Interior_05_Ramp.jpg)
Samme bygger og bruker
Costa mener den målrettede samhandlingen mellom aktørene i tillegg til stor investeringsvilje er grunnen til at så mange bærekraftige løsninger kunne realiseres på en gang.
Hun mener oppdragsgivere ofte er villige til å investere mer i bærekraftige løsninger hvis de selv skal bruke bygget.
– I mange byggeprosjekter i Storbritannia selges bygget videre fra utviklerne med en gang. Bloomberg-bygget er derimot et eier/bruker-bygg, altså designer vi for de som faktisk skal bruke det, og de får selv avkastningen for investeringene de gjør.
– Flere av disse løsningene er veldig dyre. Vi gjør alltid så godt vi kan med å skape gode løsninger, og mange er opptatt av bærekraft. Men det er sjeldent vi har en oppdragsgiver som er villig til å investere så mye i bærekraft som dette, avslutter hun.
![Medierom. <i>Foto: James Newton</i>](https://images.gfx.no/580x/2365/2365268/Bloomberg_LDN_Interior_29_Studio.jpg)
Dyrt og klimakostbart å bygge
Byggeprosjektet har imidlertid fått kritikk for at selve byggingen ikke har vært fullt så bærekraftig som driften. De spesialiserte og dyre løsningene er vanskelig å realisere andre steder, og ingen av materialene er resirkulerte eller kortreiste. Bronseelementene på fasaden kommer fra Japan, og byggets 10.000 tonn stein er importert fra India.
Bloomberg-konsernet er et amerikansk nyhets- og markedsdatabyrå for finansnæringen, med hovedkontor i New York.
![Regjeringens ønske om en enorm utbygging av havvindkapasitet i Danmark kan potensielt hindres av manglende havnekapasitet, ifølge en ny rapport.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839887/Skjermbilde%25202024-05-09%2520101805.png)
Danske havner: Ikke store nok for regjeringens havvindplaner
Det prisvinnende bygget som utgjør det europeiske hovedkvarteret er tegnet av den britiske arkitekten Norman Foster, og skal ha kostet over en milliard pund å bygge.
Mangemilliardæren og grunnlegger og sjef for konsernet Michael Bloomberg er også tidligere borgermester i New York, og en kjent klimaforkjemper. Tidligere i år skapte han overskrifter da han tilbød Donald Trump en sjekk på 35 millioner kroner fordi han ville sikre at pengene USA hadde lovet under Paris-avtalen faktisk ble betalt.
Youtube-kanalen Inside Bloomberg har flere videoer av de ulike byggeteknikkene og løsningene i London-bygget.
![Visualisering av de klimavennlige løsningene. <i>Kollasje: Sweco</i>](https://images.gfx.no/580x/2365/2365266/Sweco2.png)
![Acta Marine bestilte fire CSOV-er med Twin X-Stern fra Ulstein.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846403/Acta-Marine-TWIN-X-STERN-CSOV-newbuilds-designed-by-Ulstein.jpg)
Ulstein bygger flere skip for fornybar