Farnborough International Air Show står for døra, og mange av verdens fremste jetakrobater forbereder seg på å vise seg fram.
Men slike flystevner handler om mer enn de kjappeste og smidigste flyene. Å se hva et «ordinært» passasjerfly er i stand til når det presses litt nærmere grensene enn hva de vanligvis gjør, kan være like interessant som å se kampfly gjøre hva det er konstruert for å gjøre.
I denne kategorien stiller Boeing, som nå har reist over Atlanteren med en ny oppvisning av sin B787-9 Dreamliner.


Lanseringskunden
Videoen er tatt opp ved Moses Lake, 25 mil øst for Boeings 787-fabrikk i delstaten Washington.
De tre testflygerne Randy Neville, Van Chaney og John Misuradze trener på oppvisningen som vil bli gjennomført for publikum i England i neste uke, men gjennomfører også noen ekstra manøvre for å demonstrere passasjerflyets ytelser og evner - som jo blir ganske spektakulært når det verken er passasjerer eller last om bord.
Mange med en viss flyinteresse husker sikkert at Boeing gjorde noe lignende i forkant av forrige Farnborough-show for to år siden, da 787-9 var helt nytt.
Det aktuelle flyet skal leveres til All Nippon Airways (ANA) senere i juli. For anledningen er det dekorert med japanske ikoner: Fuji-fjellet og kirsebærblomster.
ANA var lanseringskunde på Dreamliner for snart fem år siden, og vil med dette flyet har en flåte på 49 dreamlinere, hvorav 13 er 787-9.
Boeing skal ha daglige flyoppvisninger fra og med mandag.
Ikke bare med 787-9, men også med nye 737 Max, som Norwegian er lanseringskunde på i Europa, i tillegg til kampflyet F/A-18 og det maritime overvåkingsflyet P-8 Poseidon som er aktuelt som Orion-erstatter i Norge.
Norwegian har to
Norwegians tok i bruk sin første Boeing 787-9 i slutten av februar, og har senere mottatt ytterligere ett av totalt 30 bestilte eksemplarer.
Denne versjonen er cirka seks meter lengre enn de åtte B787-8-maskinene selskapet flyr, og kan i Norwegian-konfigurasjon frakte 344 i stedet for 291 passasjerer.
I tillegg til forlengelsen har 787-9 en større andel komposittmaterialer, en annen vingedesign og er noe mer aoerodynamisk effektiv. Blant annet kommer det av «hybrid laminar flow control»-systemet (HLFC).
Forkanten på både vertikalstabilistatoren og horisontalstabilisatorene har HLFC, som er et aktivt system som bidrar til å redusere turbulent luft i halepartiet og dermed redusere motstanden («drag»).
Norwegian har tidligere anslått at 787-9 har en rekkevidde som er om lag 450 nautiske mil (833 kilometer) større enn 787-8.
.png)

Boeing har så langt levert i overkant av 400 dreamlinere, og har til sammen mottatt 571 bestillinger på 787-9.