I forbindelse med utbyggingen av jernbanen mellom Farriseide og Porsgrunn skal det bygges til sammen ti bruer og syv tunneler.
Tre år etter at prosjektet ble startet opp er åtte av de ti bruene ferdig støpt og alle tunnelene ferdig drevet.
22 minutter kortere
Hele 15,3 av de 22,5 kilometerne med ny jernbanetraseen vil gå gjennom tunnel. 1,5 kilometer går over bruer.
– Målet er å få redusert reisetid, økt kapasitet og et pålitelig togtilbud, sier Trine K. Bratlie Evensen fra Jernbaneverket.
Hovedformålet med prosjektet er å få ned reisetiden på strekningen fra 34 til 12 minutter.
– Det skyldes i stor grad at sporet rettes ut og gjøres kortere på strekningen. I tillegg dimensjoneres det for at togene kan holde hastigheter opp mot 250 kilometer i timen, forteller Evensen.
Raskere med buss
Dagens bane mellom Larvik og Porsgrunn ble bygget i 1881 og er 35 kilometer lang. Store deler av banen går i sidebratt terreng med høye- og bratte skjæringer og store fyllinger.
Det har ført til at flere av togavgangene mellom Larvik og Skien i dag er erstattet av busser på grunn av den dårlige standarden på banen.
– En ny bane mellom Larvik og Porsgrunn er viktig for å opprettholde togtilbudet til Grenland. I dag er halvparten av avgangene erstattet med buss, for som sånn som situasjonen er i dag tar buss faktisk kortere tid enn toget, forteller Evensen.
I dag tar nemlig toget mellom 34 og 36 minutter mellom Larvik og Porsgrunn, mens bussen tar 24 minutter.
- Se oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge
Oppdaget asbest
Seks av syv tunneler er nå ferdig sikret mot vann og frost, bruene i hovedsak ferdig støpt, og prosjektet ligger godt an i forhold til planen.
Evensen forteller at Jernbaneverket har møtt på noen utfordringer under veis, men at alle har latt seg løse.
– I Storbergetunnelen, som er den lengste av tunnelene vi har drevet, ble det oppdaget krokidolitt i berget, sier hun.
Krokidolitt er en type blåasbest som kan være svært helsefarlig i støvformat.
– Heldigvis fikk vi raskt kontroll over situasjonen, og fikk startet arbeidene igjen. Så lenge asbesten ligger fast i fjellet fører den ikke til noen problemer, forteller Evensen.
- Norgesaktuell: Verdens første rørbru kan stå ferdig i 2025
Følger planen
En annen utfordring var knyttet til Eidangertunnelen, som er drevet gjennom berg med svært liten overdekning.
– Her foreslo vi i utgangspunktet å grave ut en åpen byggrop og støpe tunnel der overdekningen var liten eller manglende. Entreprenøren ønsket å drive tunnelen med sikring fra innsiden. Det siste viste seg å ikke fungere, så en variant av opprinnelig løsning med utgravning ble valgt, sier Evensen.
Men til tross for utfordringene, regner Jernbaneverket med å være ferdige til høsten 2018 som planlagt.
– Det er vi ikke i tvil om at vi klarer, sier Evensen.