BIlprodusentene kaller det «mikromobilitet», og det er en del av urban mobilitet. Resten av oss kan kalle det sparkesykler til bybruk. Det er det Seat har lansert i samarbeid med Segway.
Den heter Seat eXS, og er en elektrisk sparkesykkel basert på Segway/Ninebot ES2-plattformen. Den er imidlertid designet av Seat, skriver de i pressemeldingen.
Vi klarer ikke helt å se noen større forskjeller på Ninebot ES2 og Seat eXS, annet enn Seat-logoen.
Tanken er at du tar med deg denne saken i bagasjerommet, slik at du kan komme deg frem det siste stykket uten å måtte ta beina i bruk.
45 kilometer
Sparkesykkelen har åtte tommers hjul, og støtdempere foran og bak. Topphastigheten er 25 kilometer i timen, og rekkevidden inntil 45 kilometer, ifølge pressemeldingen.
I tillegg har den LED-lys foran og bak, cruise control som lar deg holde farten oppe, og en tyverisikring som de ikke utdyper videre.
Sparkesykkelen blir tilgjengelig gjennom Seat-forhandlere, og kommer i salg i seks land i desember. Prisen er oppgitt til 599 euro, som tilsvarer omtrent 5700 kroner.
Ninebot ES2, som eXS er basert på, koster for øvrig også 599 euro om du kjøper den fra Segways nettbutikk.
Norge er ikke ett av de seks europeiske landene hvor Seats sparkesykkel skal komme i salg i desember, men de skriver i pressemeldingen at den skal komme i salg i resten av Europa i 2019. Hva prisen blir i Norge er ikke kjent.
- Les mer om elektriske dingser og doninger på TU Elektrisk.