Tåke er veldig stabil når lufta på bakken er kaldere enn lufta lengre opp. Dette kalles temperaturinversjon. Bakketemperaturen på Gardermoen har ligget rundt ti minusgrader, mens temperaturen i lufta 2000 fot høyere opp har vært fem-seks plussgrader. Kald luft på bakken er tung og vanskelig å fjerne. Resultatet er et gjenstridig værfenomen.
– Langbølget stråling fra bakken danner strålingståke. Den er underkjølt og fryser til is på bakken og inni motorene, forklarer Marit Rabbe, seksjonsleder for Værtjenesten ved OSL.
Slikt vær er ifølge Rabbe ikke ukjent på Gardermoen. Med mange fly i trafikk blir imidlertid konsekvensene for flytrafikken større. Is i motorene kan gi store skader, men den kan fjernes ved å pumpe inn varmluft eller kombinere varmluft med opprusing av motorene. Det tar tid og gir forsinkelser.
– Ute på rullebanene og på andre bakkeområder bruker vi kjemikalier for å fjerne isen, og der har forholdene vært helt greie, opplyser informasjonssjef Knut Egil Hansen i OSL.