Satelittbildene fra september i år avslører at både Nordøst- og Nordvest- passasjen rundt Arktis er isfri og åpen samtidig.
Tusenvis av år
– Det er antakelig første gang på tusenvis av år at begge passasjene er åpne samtidig, sier professor og leder ved Nansen Environmental and Remote Sensing Center (NERSC), Ola Johannessen, til Stavanger Aftenblad.
Det har det tyske rederiet Beluga planer om å benytte seg av.
Sparer tid og penger
Prestisje, eventyrlyst og utsikten til å spare flere tusen nautiske mil på å droppe den tradisjonelle ruten gjennom Suez-kanalen, gjør at rederiet ønsker å ta den første turen gjennom Nordøstpassasjen neste sommer.
Egentlig ønsket rederiet å foreta turen allerede i sommer, men rakk ikke å få tillatelse fra russiske myndigheter i tide.
- Ville ledd rått
- Vi skal forsøke å bruke den økonomisk attraktive sjøveien i midten av 2009, sier rederisjef Niels Stoltberg til avisen Trade Winds.
Satellittbildene som viser issmeltingen er en del av Nansen-senterets ishavsforskning- og overvåking.
Professor Johannessen har holdt på med arktisk forskning siden 1966.
- Hvis noen hadde fortalt meg i 1970-årene at det var muligheter for at isen skulle minske og at vi kunne få et isfritt Arktisk hav om sommeren i midten av dette århundre (2050) ville jeg ledd rått og kalt det for et eventyr, sier Johannessen til Aftenbladet.