Bare fire av ti norske maritime bedrifter ville ha lagt sitt hovedkontor til Norge i dag.
- For rederiene er andelen nede i 20 prosent. Dette er et av funnene så langt i forskningsprosjektet Global Maritime Benchmark, sier Erik Lahnstein, utredningsleder i Rederiforbundet.
Med støtte fra Norges forskningsråd, TBL og Norges Rederiforbund, kartlegger Handelshøyskolen BI ulike lands konkurransedyktighet som vertskapsland for maritim virksomhet.
Over 500 bedrifter i Danmark, Nederland, Tyskland, Storbritannia og Norge har deltatt i spørreundersøkelsen. Omfattende data om sektorens økonomiske utvikling og rammebetingelser i de ulike land er samlet inn.
- Rammevilkårene er avgjørende for hvordan vi planlegger vår virksomhet, sier Ellen Solstad i en melding fra Rederiforbundet. Hun er daglig leder av Solstad Offshore ASAs datterselskap i Storbritannia, og utelukker ikke at en større del av selskapets satsing vil kunne bli lagt dit.
Den britiske tonnasjeskatteordningen har vært en viktig årsak til økt aktivitet de senere årene. - I Norge er det kun en utsatt skatt på skipsfartsinntekter. Den britiske rederiskatteordningen gir et varig skattefritak, sier Solstad.
Også ordningene for bruk av nasjonale sjøfolk er langt bedre i Storbritannia. Her har alle sjøfolk som seiler ute mer enn 183 dager, nettolønn. I tillegg til at ordningene i Norge er dårligere, sliter selskapet med at den maritime politikken ikke ligger fast over tid.