Det handler om bygging av 2,7 kilometer ny fylkesvei 6312 langs Bersfjorden i Roan kommune i Trøndelag.
Prosjektet dreier seg om bygging av den 920 meter lange Måviktunnelen, den 670 meter lange Berfjordtunnelen, samt 1,1 kilometer med vei i dagen. Vegvesenet gjør jobben på vegne av Trøndelag fylkeskommune.
– Dagens veg langs Berfjorden er svært rasutsatt. Fjellsidene langs fjorden er høye og bratte. Derfor blir mye av den nye vegen lagt i tunnel, forklarer byggeleder Håvard Ellingsen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Sist gang det gikk et ras i området var i 2016. Da valgte foreldrene i området å frakte skolebarna med båt, fremfor å kjøre forbi rasstedet.
– Det har gått kjapt å få bevilgninger til dette. Vi hadde et forprosjekt i fjor sommer, og nå går vi i gang med prosjektet, forteller Olaf Rovik i Statens vegvesen til veier24.
– Er det noen spesielle utfordringer med prosjektet.
– Det er jo snakk om et rassikringsprosjekt, og på Fosen er det jo generelt ganske utfordrede, sier han.
Prosjektet begynner på nordsiden og entreprenøren skal jobbe seg sørover.
Disse har meldt seg:
Implenia: 227.599.121
BetonmastHæhre Anlegg: 230.660.495
Johs. J. Syltern: 230.815.629
Bertelsen og Garpestad: 239.881.356
Tore Løkke: 262.355.046
Leonard Nilsen og Sønner: 273.935.344
Det tas sikte på å skrive kontrakt i løpet av januar neste år, og hele prosjektet skal stå ferdig høsten 2020.
Se hele utlysningen på Doffin.
LES OGSÅ: Nasjonal rassikringsgruppe: – Med disse bevilgningene er vi ikke i mål før tidligst 2040