Ranværingene har en relativt betryggende ledelse. Nærmeste konkurrent ligger neste 20 % høyere. Det er NLI Contracting fra Tønsberg, som vil ha 13,36 mill.
På de neste plassene følger Skanska (15,182 mill.) og Røkenes fra Alta (18,115 mill.).
Som vanlig er i disse dager, meldte også utenlendinger sin interesse, men denne gangen er de sjanseløse. Det danske firmaet MT Højgaard er nr. fem med et anbud på 19,271 mill., og Schachtbau Nordhausen fra Tyskland er nr. seks med 23,387 mill.
Seks fergekaier som skal bygges om fordi større båter skal settes inn i sambandene. Fem av dem er i Finnmark - tre i Loppa og to i Alta. Det sjette er i Gildeskål kommune i Nordland.
De seks skal få nye fergekaibruer med 18 meters lengde og 7 meters bredde. De skal leveres og monteres av den som får kontrakten. Den skal også levere og montere heisebjelker, overgangsplater mellom bru og landkar og gitterrister.
Entreprisen omfatter også levering av mange stålkonstruksjoner som blir montert i en annen entreprise, blant annet heisetårn og fenderpaneler.
Vegvesenet har opsjon på levering av det samme utstyret til to andre fergekaier i Region nord. Hvilke det eventuelt blir, er foreløpig ikke klart. Prisene på leveransene i opsjonen er ikke med i anbudene.
De tre fergekaiene i Loppa skal være ferdige innen utgangen av 2015. De tre andre fullføres året etter.