NYHETER

Seks vil prosjektere bybru i Flekkefjord

Etter 65 års trofast tjeneste får bybrua i Flekkefjord velfortjent avløsning. Den gamle rullebrua skal erstattes med en fast bru. Seks rådgivende ingeniørselskaper har gitt anbud på prosjektering av nybrua.

Slik kan den nye bybrua i Flekkefjord se ut. Seks firmaer har meldt sin interesse for å prosjektere den. (Ill: Multiconsult/NUNO arkitektur)
Slik kan den nye bybrua i Flekkefjord se ut. Seks firmaer har meldt sin interesse for å prosjektere den. (Ill: Multiconsult/NUNO arkitektur)
3. sep. 2015 - 09:57

I dag finnes det bare tre rullebruer i Norge. De som ikke ligger i Flekkefjord, ligger i Trondheim. En rullebru har en overbygning med skinner på undersiden. Den kan rulle på hjul på toppen av pilarene når den skal åpnes.

Å åpne en rullebru er en tidkrevende operasjon, men i Flekkefjord skjer det ikke ofte. Bybrua blir åpnet 4-5 ganger i året i gjennomsnitt. På denne bakgrunnen har Vest-Agder fylkeskommune vedtatt at man vil ha en fast bru som erstatning for den aldrende rullebrua. Det blir mye billigere enn en ny bevegelig bru.

 

Smale fortau

Alderen er ikke den eneste årsaken til at brua må skiftes ut. En annen er hensynet til trafikksikkerheten. I likhet med mange andre bruer bygd i de første etterkrigsårene, er denne planlagt med minimal omtanke for dem som tar seg fram for egen kraft. Fortauene på brua er mindre enn halvannen meter brede.

I tillegg til at fortauene er smale, har de fall mot kjørebanen. Det gjør dem ekstra dårlig egnet til å ta unna trafikken når det er glatt. Ikke desto mindre inngår de i den eneste vegforbindelsen over sundet som deler Flekkefjord i to. For mange barn er disse fortauene en del av den daglige skolevegen.

Multiconsult og NUNO arkitektur har lagd et forprosjekt for den nye brua. Den får en lengde på 39 meter fordelt på tre spenn.

 

Seilingshøyden økes

Kjørebanen får omtrent samme bredde som på dagens bru, men fortauene blir minst tre meter brede. I forprosjektet er det lagt opp til at de skal bli ekstra brede midt på brua slik at folk kan stoppe uten å hindre trafikken, men denne løsningen er ikke spikret.

Det som er klart er at seilingshøyden under den nye brua vil bli høyere enn den er i dag når brua er lukket. Nå er maksimal høyde 2,7 meter. Når den nye brua er på plass, økes høyden til 3,5 meter.

Den nye brua skal gå i traséen til den gamle. Trafikken skal gå på en interimsbru i anleggstiden. Til tross for at brua ligger midt i sentrum av en by, er det mulig å etablere en interimsbru uten dramatiske inngrep. En eneste bygning må rives for å gi plass, og den er knapt noen arkitektonisk perle.

 

Sundet heter Elva

Sundet som brua krysser har det misvisende navnet Elva. Innenfor Elva ligger Grisefjorden, utenfor ligger Lafjorden.

Når arbeidet med nybrua kan komme i gang er foreløpig usikkert.

- Før vi kan sette i gang må vi få en juridisk avklaring med grunneiere i Grisefjorden og langs Elva innefor brua. Noen av disse hevder å ha rett til fri passasje med høye båter. Anleggsstart blir tidligst høsten neste år, sier Harald J. Solvik i Region sør, som er planleggingsleder for den nye brua.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.