Det norske IT-selskapet Colibria er solgt til amerikanske Metaswitch for et betydelig millionbeløp. Nøyaktig sum vil ikke de ikke ut med.
Presence
Colibria ble startet i 2000 for å vise såkalt presenceinformasjon om kontaktene på mobilen.
I fjor solgte de ut denne delen av virksomheten, med 50 mennesker hovedsakelig i Manila for 4,5 millioner euro. Det nye forretningsområdet de hadde utviklet gjennom flere år var en løsning for operatorer slik at de kan integrere messaging, presence, sosiale nettverk og adressebok i den samme plattformen.
Selskapet som nå er solgt har 30 ansatte på Lysaker.
– Det som skjer nå i markedet er en kamp mellom ulike aktører hvem som skal tilby slik integrasjon. Giganter som Google og Skype ønsker å tilby det, men dette er også et marked som teleoperatørene ønsker å tilby. De kan få det til om de gjør ting riktig. Folk stoler på mobiloperatørene. Og det handler ikke bare om mobiler lenger. All denne informasjonen må kunne tas frem på alle mulig dingser enten det er mobiltelefoner, nettbrett, PC-er spillkonsoller, TV-dekodere og andre, sier adm. direktør i Colibria, Lars Myrum.
Fra fastnettet
Metaswitch, som nå kjøper Colibria, er et stort amerikansk selskap med en omsetning på 134 millioner dollar.
De er blitt store på å levere VoIP-teknologi til fastnettet. Nå vil de ekspandere til flere plattformer og kjøpet av det norske selskapet er et skritt i den retningen.
– Vi er veldig fornøyd med oppkjøpet. Det betyr at vi får større ressurser til å satse og vi får tilgang til et veldig stort marked, sier Myrum.