BRUER

Selskaper involvert i bygging av Krim-bru har havnet på EUs sanksjonsliste

Tre av dem kontrolleres av milliardæren Arkady Rotenberg.

Veibrua over Kertsjstredet ble åpnet for trafikk i mai. Nå jobbes det med å få ferdig jernbanedelen. Dette bildet ble tatt i mai i år.
Veibrua over Kertsjstredet ble åpnet for trafikk i mai. Nå jobbes det med å få ferdig jernbanedelen. Dette bildet ble tatt i mai i år. Foto: VMorozoff/Wikipedia Commons
14. aug. 2018 - 08:08

I mai åpnet den mye omtalte vei- og jernbanebrua som går over Kertsjstredet og knytter sammen Russland med Krimhalvøya.

Byggingen av brua ble startet i 2015, og kostet 3,6 milliarder kroner å realisere.

Sanksjoner

Det var det russiske infrastrukturselskapet  Stroygazmontazh Most OOO, som fikk oppdraget med å bygge brua. Selskapet eies av milliardær Arkady Rotenberg - som også er venn med Russlands president Vladimir Putin. 

Nylig ble det kjent at EU har satt i gang sanksjoner mot seks selskaper som var involvert i byggingen av det svære infrastrukturprosjektet. Deriblant Stroygazmontazh Most OOO.

Sanksjonene dreier seg om frysing av aktiva, noe som betyr at alle eiendeler i EU som tilhører disse selskapene er frosset. 

Ifølge bransjenettstedet worldhighways.com er det selskapene PJSC Mostotrest, SGM, Stroygazmontazh Most OOO, CJS VAD, GPSM og Zaliv-verftet som har havnet under sanksjonene. 

LES OGSÅ: Putin åpnet den nye Kertsjbrua mellom Russland og Krim-halvøya

44 selskaper så langt

– Gjennom sine handlinger har de støttet opp om Russlands kontroll over den ulovlig annekterte Krimhalvøya, som igjen undergraver Ukrainas territoriale integritet, suverenitet og uavhengighet, heter det i en uttalelse fra EU-kommisjonen. 

Når disse seks legges til på listen, er det nå 44 selskaper som er underlagt EUs sanksjoner mot Russland i forbindelse med situasjonen på Krim.

Russland har ifølge nyhetsbyrået Reuters protestert på EU-kommisjonens beslutning. 

– Dette er en undergravende politikk, rettet mot innbyggerne på Krim, sa talskvinne for det russiske utenriksdepartementet Maria Zakharova til nyhetsbyrået TASS.

Også Arkady Rotenberg har kommentert sanskjonene. 

– Vi er alle sammen stolte av jobben vi har gjort, og dersom noen ikke liker det, er det deres problem, uttalte han på sosiale medier, ifølge Reuters.

Det var Vladimir Putin selv som stod for den offisielle åpningen av brua i mai i år. <i>Foto:  Alexander Nemenov/AP/NTB scanpix</i>
Det var Vladimir Putin selv som stod for den offisielle åpningen av brua i mai i år. Foto:  Alexander Nemenov/AP/NTB scanpix

Gammelt prosjekt

Å bygge en bruforbindelse mellom Russland og Krimhalvøya har vært oppe til vurdering flere ganger. 

Allerede i 1903 hadde Tsar Nikolai II planer om en slik bru. Dette ble imidlertid ikke noe av på grunn av den russisk-japanske krigen, og Første verdenskrig noen år senere.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Under Andre verdenskrig lanserte Nazi-Tysklands rustningsminister Albert Speer på nytt planene om en bru. En taubane ble etablert, og Adolf Hitler gav ordre om å bygge en bruforbindelse. Prosjektet ble igangsatt, men aldri ferdigstilt. Taubanen ble brukt under nazistenes tilbaketrekning samme år. 

Sommeren 1944 bygget Sovjetunionen en 4,5 kilometer lang jernbanebru over Kertsjstredet. Denne ble bygget av materialer som nazistene hadde lagt igjen. Den ble imidlertid ødelagt av ismasser noen måneder senere. 

Prosjektet ble også senere tatt opp flere ganger, men ingen av planene ble materialisert før Russlands annektering av Krimhalvøya som skjedde etter Euromaidan i 2014. 

(Kilder: Intersectionprojects.eu,Wikipedia)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.