NETTARKIV

Selvaag går mot strømmen

FASADEPLATER: Trond Stensrud, til venstre, og James Berg fremmer innovaasjon og patenter hos Selvaag. Her står de foran selskapets patenterte fasadeplate,med hver sin prøve i hånden.
FASADEPLATER: Trond Stensrud, til venstre, og James Berg fremmer innovaasjon og patenter hos Selvaag. Her står de foran selskapets patenterte fasadeplate,med hver sin prøve i hånden. Bilde: Joachim Seehusen
Joachim Seehusen
11. jan. 2008 - 14:28

Selvaag har på kort tid levert 12 forskjellige patentsøknader (sju av dem er innvilget), 18 varemerkeregistreringer og tre designregistreringer.

I løpet av de siste to årene har Selvaag utviklet en strategi for sikring og utvikling av immaterielle rettigheter. En person i hvert eneste av konsernets datterselskaper er gitt ansvaret for å følge opp i sin del av innovasjonsarbeidet.

Selvaag Gruppen har delt arbeidet inn i flere trinn, først er det sikring av rettigheter til produkter og prosesser selskapet har utviklet og bruker. Dernest er det forvaltning av rettighetene, beskyttelse og håndhevning, samt periodisk overvåking av markedet for å se hva konkurrentene driver med. Det forteller James Berg, ansvarlig for IP i konsernet (Intellectual Property).

– Så er vi opptatt av å skape føringer for innovasjon, få på plass tiltak som skaper innovasjon, sier Berg.



Flaut

Selvaag Gruppen ser seg som et unntak i den erkekonservative byggenæringen.

– Er du ikke innstilt på å tenke innovativt, har du ikke noe hos oss å gjøre, fastslår Trond Stensrud, direktør i Selvaag SpinnOff.

Konsernet har to bruksområder for sine rettigheter, det de definerer som defensive, og offensive.

– Defensiv bruk dreier seg om å skape et eierskap til rettighetene, mens offensiv bruk kommer over tid. Det kan være lisensiering eller salg.

BI-professor Torger Reve har ved flere anledninger omtalt byggenæringens manglende innovasjonsvilje. Et bilde han ofte bruker er at når det er gode tider har ikke næringen tid til å drive FoU og når det er dårlige tider har ikke næringen råd til å drive FoU.

– Når jeg tenker på uttalelsene til Torger Reve er det nesten flaut å jobbe i denne bransjen. Det har jo ikke skjedd stort på 50 år, sier Stensrud. – Jeg har jobbet ti år i Tyskland, der er det enda verre, legger han til.



Programvare og fasadeplater

Gjennom Selvaag Bluethink har konsernet utviklet tre programpakker for å forenkle prosjektering. Med sikring kan dette nå lisensieres til andre og gi inntekter ut over intern bruk. Patenteringen er ennå ikke helt på plass.

– Vi har fått positive signaler i den internasjonale PCT-granskningen, så vi regner med at det går bra, sier Berg.

Et annet eksempel er fasadeplaten Fasec, en lett trekomposittplate som er en pussbærer.

– Vi overtok et eksisterende produkt, nå har vi forbedret både produktet og produksjonsprosessen og søkt patent i hele EU, i Russland, USA, Canada og Kina, sier Stensrud.

– Vi forhandler nå med tre skandinaviske medinvestorer som har større internasjonal erfaring enn vi har, samt industriell erfaring. I løpet av året håper vi å kunne markedsføre platen i flere internasjonale markeder.



Idébank

Internt jobber Berg med en idébank der ansatte som finner frem til nye og bedre produkter eller prosesser kan melde fra.

– Vi vil da ivareta oppfinnerens interesser, vurdere om det er verdt å satse på, om det er butikk og eventuelt finne partnere hvis det er utenfor vår egen kjernevirksomhet, sier Berg.

Det første resultatet fra idébanken er en fotskraperist som er lettere å montere enn de tradisjonelle.

– Den er nå standard i våre bygg og vi har funnet en produsent som betaler en lisensavgift til oss. Oppfinneren er med hele tiden, vi vil ikke knabbe noe og de ansatte skal føle at de er med, at det lønner seg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.