Torsdag ble det klart at Obos-sjef Daniel Siraj gir 300 millioner kroner i bidrag, for å sikre at den nest siste stasjonen, Flytårnet stasjon, blir bygget som planlagt.
– Det er veldig positivt at Obos ønsker å sikre at alle stasjoner gjennomføres, sier Øystein Klungland, viseadministrerende direktør i Selvaag Bolig til Budstikka.
Han opplyser at Selvaag, som skal bygge 1.800 boliger på Fornebu, har bidratt med rundt 500 millioner kroner i grunneierbidrag til banen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Flere av Selvaags leilighetsbygg skal bygges oppå endestasjonen og verkstedet til banen, noe som ifølge Klungland gjør konstruksjonen flere hundre millioner kroner dyrere.
– Vi sitter nå i forhandlinger med Fornebubane-etaten for å finne løsninger. Vårt tilleggsbidrag blir å finne en god løsning på endestasjonen, sier Klungland.
Fremtiden til T-baneprosjektet skal avgjøres i Oslo bystyre og Viken fylkesting i juni. Oslo Ap holder fortsatt «alle muligheter åpne», og kan stanse hele Fornebubanen.
1. april ble det klart at kostnadsrammen for Fornebubanen øker med 4,3 milliarder kroner - en økning på 25 prosent siden 2018. Totalkostnaden kan bli nærmere 27 milliarder. Ferdigstillelsen av baneprosjektet er utsatt fra 2027 til 2029.
![Fornebubanen får trolig en kostnadssprekk på 4,7 milliarder, ifølge et nytt anslag. Illustrasjon av Fornebuporten stasjon, tegnet av Zaha Hadid Architects og A-lab.](https://images.gfx.no/130x87/2714/2714344/Bildekarusell05Fornebuporten-940x529-px.jpg%2520(width940).jpg)
Derfor øker milliardsprekken på Fornebubanen