Det egenproduserte kjøretøyet deres drives av solcellepaneler som gir en topphastighet på 8 km/t. Om fem uker begynner det nederlandske paret sin langsomme reise over Antarktis – mot Sørpolen.
Med prosjektet Clean 2 Antarctica vil Lisbeth og Edwin ter Velde slå et slag for en utslippsfri livsstil. Om fem uker skal det nederlandske paret legge ut på reisen sin mot Sørpolen – i et hjemmebygget kjøretøy. Solar Voyager drives av ti solcellepaneler, og riggen er i stor grad konstruert av gjenvunnet plast. De begynte med å bruke sitt eget avfall for å skape de sekskantede «byggeklossene».
«Vi begynte med å strimle bitene og smelte dem ned til den tråden som mater 3d-skrivere. Deretter tok vi det til neste nivå og gjorde dette i industriell skala, ved å benytte pellets som var gjenvunnet fra et avfallsanlegg. Med 40 3d-skrivere skrev vi ut 4000 Hex Cores. Det er en byggeblokk inspirert av strukturen til bikaker, og en konstruksjon som er laget for å være lett og sterk,» skriver Lisbeth og Edwin på nettsiden sin.
Kjøretøyet består av en trekkvogn med fire hjul og to enakslede tilhengere med flere solcellepaneler – totallengden er 16 meter. Men Lisbeth og Edwin kommer antakeligvis til å bevege seg bare lite grann raskere gjennom landskapet enn Amundsen en gang klarte:
Solar Voyager har en topphastighet på 8 km/t – en tilpasning til solpanelenes kapasitet.
Hele riggen veier 1.485 kilo, noe som er ganske lite med tanke på alt det utstyret som kreves for at paret skal overleve – blant annet mat for 47 dager. Men de kommer ikke å ta med seg vann, siden is skal smeltes i åtte vakuumrør-solfangere.
Infrarøde vinduer kommer til å ta vare på varme fra sola og minske risikoen for at pionerene fryser ihjel. Men det er ikke lett å vite hvordan utstyret vil prestere under realistiske forhold. Derfor testet innovatørene Solar Voyager på Island. Nedenfor kan du se klippet når riggen blir kjent med snøen:
Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se