Ved å tilføre strømledende fiber i asfalten før den legges og kjøre over den med oppvarmende utstyr skal veien kunne reparere seg selv.
Det er målet, om alt går som det skal i EU-prosjektet Heal Road.
Om alt går etter planen, skal metoden kunne øke veidekkers levetid med opptil 30 prosent.
Økende slitasje
Bakgrunnen for prosjektet er den stadig økende mengden tungtrafikk på europeiske veier.
I kombinasjon med klimaendringer forventes det stadig mer slitasje på veinettet. Det skriver Vegnett.no.
Prosjektet delfinansieres av Statens Vegvesen, og sjefsingeniør i Vegvesenet Rabbira Garba Saba, mener resultatene kan få stor betydning også for norske veier.
– Prosjektet går ut på å lage asfalt som reparerer seg selv ved hjelp av varme. En rekke laboratorieforsøk har vist at teknologien fungerer, så nå er vi spente på å se storskalaforsøk, så vi kan vurdere om dette er noe for norske veier, sier han.
- Les også: Norske byer er snart tomme for tilslag til asfalt og betong. Knust fjell kan bli løsningen
Videre testing
Saba forklarer at det er flere aspekter som må vurderes før metoden kan bli til virkelighet.
– For det første må den testes i stor skala. Videre må man vurdere om metoden er hensiktsmessig når det kommer til både økonomi og miljø, sier han.
Men legger til at prosjektgruppen går ut fra at metoden vil kunne få ned dagens vedlikeholdskostnader.
– Man antar at det blir mindre vedlikeholdskostnader med denne metoden enn i dag, men det må gjøres skikkelige livsløpsanalyser av asfalten før man kan gi noe endelig svar på dette, sier han.
Unngår større sprekker
Metoden forutsetter strømledende partikler i asfalten, og vil dermed ikke kunne benyttes på noe asfalt vi har i dag.
Den vil heller ikke kunne reparere store sprekker.
– Man ser for seg at asfalten bør varmes opp allerede etter noen år, når de første sprekkene begynner å danne seg. Om man videre fortsetter å varme asfalten opp så den reparerer seg selv mens sprekkene er på mikrostadie vil man unngå store sprekker og dermed forlenge dekkenes levetid, sier han.