KBe Design – Knowledge Based engineering Design – er et kraftig verktøy for erfarne ingeniører.
Systemet forenkler arbeidet med å utvikle nye halvt nedsenkbare skrog til et minimum for erfarne ingeniører.
Basert på erfaringsdata, internasjonale og nasjonale standarder, konstruerer systemet et skrog ut ifra de inngangsparametrene som gjelder for oppdraget.
– Først og fremst er systemet laget som et hjelpemiddel for de erfarne ingeniørene. KBe Design forbedrer kvaliteten, effektiviserer arbeidet og gir oss økt kapasitet, forteller Kjell Høyby. Han leder Aker Engineering and Technologys avdeling for teknologi og tidligfasestudier.
– Systemet er forankret i vår strategi og er et område hvor vi legger mye ressurser for å bedre vår konkurranseposisjon, sier han.
Les også:
Standardisering og best praksis
I bunnen ligger lang erfaring med bygging av halvt nedsenkbare skrog.
– Vi har gjennomført et omfattende arbeid med å standardisere løsningene og bygger på hva som kalles best praksis når vi konstruerer ved bruk av KBe Design, forteller Helge Nordhaug som ledet utviklingen av systemet.
Foreløpig har Aker brukt systemet i 19 tidligfasestudier, samt i gjennomføringen av tre EPC-kontrakter, Blind Faith som ble bygget ved Aker Verdal, Gjøa som bygges i Korea, samt Skarv, som også bygges i Korea.
For sistnevnte er det ikke skroget, men hovedstålet for modulene plassert på dekk som er konstruert med systemet.
Les også:
Milliardkontrakter for Aker og Aibel
NTNU sentrale
Aker har utviklet løsningen i nært samarbeid med programvareleverandøren Technosoft Inc. Systemet er basert på en programvare Adaptive Modelling Language, AML. Dette er et objektorientert modelleringsspråk som kan bygge opp flerfaglige (multidisipline) produktvarianter ut fra en kunnskapsbase.
For Aker Solution sin del har de først utviklet kunnskapsbasen for bruk i ståldisiplinen.
– Vi har utviklet systemet siden 2000. NTNU har også sett at dette er en fremtidsrettet måte å gjøre ingeniørarbeid på. Vi samarbeider derfor nært med NTNU og professor Ole Ivar Sivertsen ved linjen for Ingeniørvitenskap og IKT, for å bygge kompetansen her og ved universitetet. Flere studenter har bidratt i arbeidet og hjulpet oss med å rekruttere dyktige medarbeidere fra NTNU.
Les også:
Forenkler geometrier
– Vi har utviklet en løsning for hovedstål både i skrog og dekk. Dette var et omfattende arbeid fordi vi måtte standardisere blant annet knutepunkter. Dette omfatter også støpte knutepunkter hvor det nå er standardiserte geometrier som medførte disse i større grad ble integrert i hele strukturen som en enhet, forteller Nordhaug.
– Et punkt som ofte er oversett ved konstruksjoner av understell og dekk er trappetårn. Gjennom prosjektet har vi lagt inn algoritmer og regler som medfører at vi kan konstruere disse automatisk. I dag tar det kanskje noen minutter å etablere en tredimensjonal modell for trappetårnet mot at vi tidligere brukte flere dager.
Vil ha flere fag inn
Modellen i KBe Design kan gjøres så detaljer de bare ønsker. Primært brukes den for å foreta analyser både for styrkeberegninger og tretthet i stålet. Modellene kan også overføres til 3D daksystem, for Aker sin del PDMS.
Herfra kan det tas ut matrialavtak, og tegninger. Men hovedårsaken er at hovedstålet danner basisen for alle andre fagdisipliner som skal ha utstyr på innretningen.
– Vi ser på å kunne inkludere flere fagdisipliner inn i KBe Design. Det gjelde ventilasjon, instrumentering og elektro, de såkalte hvite disiplinene. Vi vurderer også andre områder som kan egne seg. Det er undervannsutrustning og boreutrustning som begge allerede er standardisert, og kan egne seg for automatisert regelbasert konstruksjon, sier Nordhaug.
For hele Aker Solutions
Fra 1. september vil Aker Solutions ha en ny organisasjon. Da slås drift og vedlikeholdsdelen sammen med tidligfase og utbyggingsavdelingene. Et ledd i omorganiseringen er å få felles systemer over hele selskapet.
– Vi ønsker å standardisere vår verktøykasse. Systemer som KBe Design reduserer timeforbruket, gir raskere løsninger til kunden og forbedrer kvaliteten i konstruksjonen. Dette bidrar til å sikre oss god konkurransekraft, sier Kjell Høyby.