Senterpartiet vil gjøre det enklere å bygge gang- og sykkelveier. Veinormalene tar ikke hensyn til forskjeller i landet, mener partiet.
– Overdimensjonerte gangveier fører til høyere kostnader enn nødvendig, heter det i forslaget fra Sp som ble fremmet i Stortinget torsdag.
Det båndlegger mer areal enn nødvendig og fører til mer nedbygging av dyrket mark, mener partiet.
![Trond Helleland (H) er medlem av stortingets Transport- og kommunikasjonskomite.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832440/32576082494_8067b63f43_o.jpg)
Frykter ny transportplan er «blottet for teknologiske fremskritt»
– Trenger ikke brede sykkelveier i distriktene
Veinormalene til Statens vegvesen gjør det for dyrt og komplisert å bygge gang- og sykkelveier i mange av landets kommuner, mener transportpolitisk talsperson Siv Mossleth. I byene er det riktig med brede sykkelveier, men i mange distriktskommuner er ikke trafikkbildet stort nok til at det er nødvendig, fastslår hun.
– Totalt sett fører alt dette til at det blir bygd færre gang- og sykkelveier enn ønsket, påpekes det i forslaget.
I Nasjonal transportplan, som gjelder fra 2018 til 2029, er målet at 20 prosent av alle reiser i byene og 8 prosent på landsbasis skal foregå med sykkel innen 2023.
![I dag presenterer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ny Nasjonal transportplan (NTP) for 2025–2036.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834110/NTB_aPcATvXH76g.jpg)
Vil kreve 100 milliarder i bompenger
– Vil bli vanskelig
Forskere fra Transportøkonomisk institutt har sett på ulike scenarioer for å nå disse målene. Det ser ut til å bli svært vanskelig, skrev Aftenposten tidligere i år.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi kommer ikke nærmere NTP-målene dersom veinormalene er så strenge og kostbare at flere kommuner heller lar være å bygge gang- og sykkelveier, uttaler Senterpartiet.
Nasjonal transportplan er en tolvårsplan for norsk transportpolitikk, som rulleres hvert fjerde år. Regjeringen tar sikte på å legge fram en ny plan for 2022 til 2033 våren 2021.
![Illustrasjonsfoto: Her er det Espelandssvingane på E134 på Haugalandet som bygges om.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839364/Arbeidsvarsling__DSC3264_2_Foto_Bard_Asle_Nordbo.jpg)
Riksveier på Østlandet skal rustes opp for inntil 500 millioner