Øvre Sund bru krysser Drammenselva noen hundre meter vest for den gamle Bybrua, som lenge var den eneste krysningsmuligheten for vegfarende.
Bruåpningen betyr at Sentrumsringen i Drammen er fullført. I tillegg til Øvre Sund bru omfatter dette vegsystemet Drammensbrua, Bragernestunnelen og undergangen som fører Kreftings gate under jernbanen. Både Vegvesenet og Drammen kommune håper at Sentrumsringen vil lette presset på bygatene.
Masse skryt
Bovim-Fuglu-Svingen har skiftet navn til Nuno Arkitektur siden seieren i 2000, men vinnerutkastet er det samme. Skal man dømme etter det som ble sagt under åpningen, har Nuno-arkitektene truffet blink. Sjelden har det vært så mye skryt å høre under en bruåpning.
Vinnerutkastet heter «Bøy». Navnet spiller på at brua går i en bue. Det er ikke først og fremst arkitektoniske hensyn som ligger bak denne formen. Hovedårsaken er at den skal treffe bystrukturen på begge sider av elva.
Brua har fått fire felt for å ta unna den store trafikken som er ventet. Hvis Vegvesenets beregninger stemmer, vil 24 000 kjøretøyer passere over brua hver dag. På den ene siden av kjørebanen blir det en bred, utkraget gang/sykkel-veg som er bygd i stål, i motsetning til kjørebanen, som er støpt i betong.
Best nedenfra
Hvis man vil se de dristigste arkitektoniske grepene, må man se brua nedenfra. Hver pilar består av en kraftig asymmetrisk skive i betong med en kort skråstilt søyle i stål. Denne løsningen sammen med kombinasjonen av stål og betong i overbygningen gir brua et særpreg som skiller den fra alle andre bruer her til lands.
Myke trafikanter kan glede seg over en to meter høy vegg av lexan mellom kjørebanen og gang/sykkelvegen. Det er et gjennomsiktig plastmateriale som demper støyen betraktelig og gir en helt annet trygghetsfølelse enn den man får ved å gå på et fortau på en bru.
525 millioner
Øvre Sund bru har en lengde på 148 meter fordelt på fem spenn. Total bredde er 23 meter, inkludert gang/sykkelbanen som er 6,5 meter bred. De totale omkostningene for prosjektet inkludert landkarkonstruksjoner på begge sider, er beregnet til 525 millioner kroner. Svært vanskelige grunnforhold i Drammenselva har bidradd til å presse prisen opp.
Strøm Gundersen har hatt hovedentreprisen. Betonmast, Bladt Industries, Eiker Grøntmiljø og Sjøentreprenøren har også hatt arbeid på brua.