Verktøyet kan sjekke istykkelsen for skipet ved hjelp av elektromagnetisk utstyr plassert i baugen.
Fiberoptiske sensorer plassert på skroget, gir sanntidsinformasjon til mannskapet på brua om hvilke krefter skroget utsettes for av isen.
Informasjonen kobles til satellittobservasjoner av is, som plottes inn i de elektroniske kartene.
Hjelp
Informasjonen skal gi kaptein og offiserer på brua informasjon som sikrer at skip og mannskap ikke utsettes for farer under seiling i områder med is.
Overvåkingssystemet er resultatet av arbeidet med prosjektet Ice Load Monitoring. Det er testet om bord på kystvaktskipet KV Svalbard de to siste vintrene.
DNV har spilt en sentral rolle i prosjektet, som er støttet av Norges Forskningsråd, Teekay, StatoilHydro, Light Structures, Meteorologisk institutt, C-map/Jeppesen og Kystvakten.
Trygg rute
– Vårt mål er å opprettholde kompetansen og kunne oppdatere regelverket slik at rederier, verft og oljeselskap kan opere trygt i kalde, islagte deler av verden, sier Morten Mejlænder-Larsen, programdirektør for Arktisk shipping i DNV Maritime.
Overvåkingsutstyret kan installeres om bord i både nye og eldre skip, skriver DNV i en pressemelding.
Ekstremis
DNV vil fortsette å forske på menneskelige faktorer og ytelser under mørke og kalde forhold.
De vil også jobbe med å se på effekten av ekstreme isforhold for skip, oljeplattformer og rørledninger.