SAMFERDSEL

Ser på mulighetene for å starte nattog fra Sverige til London

Trafikverket utreder mulighetene for togreiser til både Köln, London, Brussel og Paris.

I en ny rapport ser Trafikverket på mulighetene for nattog fra Malmo og ut i Europa.
I en ny rapport ser Trafikverket på mulighetene for nattog fra Malmo og ut i Europa. Bilde: Vidar Knai/Scanpix
27. jan. 2020 - 09:31

Om to år kan det gå nattog fra Malmö ut i Europa.

Det kommer frem i en ny delrapport fra svenske Trafikverket. I rapporten ser de på mulighetene for å etablere nattog til Köln i Tyskland og på sikt også mellom Malmö og andre storbyer.

MR-toget debuterte i Danmark i 1978 og var i passasjerdrift helt frem til 2018.
Les også

Debuterte i 1978: Nå kan vesttysk dieseltog gjøre comeback

Ti timer til Köln

Rapporten er omtalt i både svensk og internasjonal presse.

I første omgang foreslår Trafikverket å gå videre med forbindelser mellom Malmö og Köln.

– Reisetiden på strekningen er rimelig, og det finnes gode muligheter til å fortsette videre fra Köln, sier Anna Fällbom, enhetssjef for Trafikkavtaler og transportnett i Trafikverket til aftonbladet.se. 

I rapporten kommer det frem at reisen vil ta drøye ti timer, og at toget skal kunne forlate Malmö 19:40 og ankomme Köln 06:00. 

16 timer til London

Trafikverket har også sett på mulighetene for nattog fra Malmö til både London, Paris, Amsterdam og Brussel.

Til London vil forbindelsen, som i dag tar rundt to døgn med tog, ta rundt 16 timer. Til Paris 14 timer, til Amsterdam 13,5 timer og til Brussel rundt 12,5 timer.

Men, mens disse fire strekkene er et stykke frem i tid, ser Trafikverket for seg å kunne kjøre nattoget til Köln allerede om to til tre år.

For at dette skal skje kreves det imidlertid en del arbeid, siden de ulike landene per i dag opererer med ulike jernbanetekniske løsninger.

– En løsning er å bestille nye tog, men det vil ta lengre tid. På kort sikt anbefaler vi derfor at operatøren som ønsker å kjøre på strekket selv står for togene, sier Fällbom.

Arbeidet som gjenstår

Rapporten er foreløpig ikke ferdigstilt, og dermed ikke tilgjengelig for offentligheten. 

Kommunikasjonsrådgiver Alexandra Elias i Trafikverket opplyser at den skal være ferdig og overlevert til den svenske regjeringen senest 30 april i år. 

Innen den tid skal Trafikverket se mer på regelverkene i de ulike landene, og mulighetene for å kjøre grenseoverskridende tog på tross av ulike regler og forskrifter, hvem som kunne vært interesserte i å kjøre nattog på strekningene de har sett på og mulighetene for felles signalsystem på tvers av landegrensene.

Lokførerne får ingen tekniske varsler dersom at det går et ras på deler av det norske jernbanenettet. Da er det kun synet som gjelder, forteller Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivførerforbund.
Les også

Lokfører må selv oppdage skred: – Ingen tekniske varsler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.