Hella hevder at dette hovedlyset gjør det lettere for bilføreren på svingete veier nattetid.
Det nye hovedlyset er basert på en ny reflektor, der en halogenlampe står i en 15 graders vinkel mellom nærlys og fjernlys.
Reflektoren retter lyset til siden ved hjelp av en kontrollmodul, som overvåker bilens hastighet, vinkelen på forhjulene og blinklyset.
Kurvelyset blir slått på i tillegg til nærlyset, avhengig av bilens hastighet, idet føreren bruker blinklyset før han svinger eller kjører gjennom krappe kurver.
Audi og Hella ser tydeligvis helt bort fra Citroens over 30 år gamle oppfinnelse.
Den observante leseren Jon Aarrestad opplyser at Citroën på 70-tallet kom med en av sine ID/DS modeller, "padda", med en modell hvor det ene settet av to sett frontlys var koblet til hjul/ratt slik at det svingte til den siden som bilen svingte og dermed "lyste rundt svingen".
Teknologien var nok en helt annen og Citroën sluttet med slikt billys, visstnok på grunn av mye plunder med å få det til å virke, men det var vel dem som var først?