– Vi skal ha en fullstendig og uavhengig gjennomgang av hendelsen. Det skal være trygt å kjøre på norske veier. Derfor er det viktig å komme til bunn i denne saken, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Målet for granskingen er å finne ut hvordan dette kunne skje og ikke minst hvordan vi kan forhindre at slikt skjer igjen, legger samferdselssjef Aud Riseng i Innlandet fylke til.
Et uavhengig fagpanel settes nå sammen.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
Statens vegvesen har også startet en kartlegging av inspeksjons- og tiltaksoversikt på øvrige bruer med tilsvarende konstruksjon med de aktuelle fylkene.
Innlandet fylke eier og vedlikeholder Tretten bru på fylkesvei 254. Brua ble i 2012 bygget av Statens vegvesen for daværende Oppland fylkeskommune.
![SINTEF er engasjert for å granske Tretten bru-kollapsen. <i>Foto: Erik Larstuen, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2736/2736403/40f227c3-9c4c-45c7-8272-e5533fb46a33.jpg)