- Biodrivstoff bør være ett av flere tiltak for å redusere utslippene av klimagasser fra veitrafikken. Vi foreslår derfor at Norge fra 2009 innfører et omsetningskrav for biodrivstoff på to volumprosent, sier SFT-direktør Ellen Hambro i en pressemelding.
Utslippene fra veitrafikken er forventet å øke til cirka 13,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2020, dersom det ikke gjennomføres tiltak.
Lavt krav
SFT har gjennomført en høring av et forslag til omsetning av biodrivstoff, og utarbeidet et utkast til rapporteringssystem.
Men omsetningskravet er ikke akkurat høyt: SFT tror at en omsetningsandel på to volumprosent biodrivstoff vil bli nådd allerede i år. Planen er imidlertid at kravet skal trappes opp gradvis så snart europeiske krav til kliaeffekt og bærekraftskritererier for biodrivstoff er på plass.
Den skrittvise tilnærmingen anbefales også for å kunne arbeide mot fremstilling av biodrivstoff som i å så liten grad som mulig får konsekvenser for matvarepriser og forsyningssikkerhet.
Krav til oljeselskapene
SFT foreslår også at det stilles krav til oljeselskapene om at de rapporterer klimagevinst og miljøeffekter ved biodrivstoffet de omsetter.
- Dette vil øke kunnskapen om klimaeffekter og gi allmennheten innsikt i hva slags biodrivstoff det enkelte oljeselskap omsetter. Det vil også stimulere til å bruke det beste biodrivstoffet både for miljømessig og sosiale effekter, sier SFT-direktør Ellen Hambro i pressemeldingen.