Opera Software tar sitt Web pass et skritt videre, inspirert av amerikanske AT&T:
Sponsorer skal få slippe til med reklame eller kampanjer på mobilskjermen mot at brukeren får tilgang til mobilt bredbånd gratis.
Begrepet kalles Sponsored web pass, og Opera tror på god respons både i utviklingsland og i Vesten.
App med data
Utviklingsarbeidet startet etter lanseringen av web pass under Mobile world congress i Barcelona i fjor.
– I praksis var det snakk om justeringer av plattformen og en funksjon for koordinering av operatør og annonsør, forklarer direktør for forretningsutvikling Per Wetterdal hos Opera.
Web pass innebærer at mobiloperatøren gir deg tilgang til en nettbutikk i Opera Mini, som ligner på en appstore.
Her kan du velge mellom å kjøpe tilgang til ulike pakker med mobildata, som en ukes varighet eller en bestemt mengde data.
Les også: Han reiser med 12 sim-kort i lomma
Må tåle en snutt
Sponsored wep pass bruker den samme teknologien, men i stedet for å betale kan du velge mellom ulike pakker som er sponset av annonsører.
Det kan være ukespakker, et gitt antall gigabytes eller tilgang til sosiale medier som Facebook eller Twitter i en angitt periode.
Ulempen er å måtte tåle en reklamefilm, svare på en markedsundersøkelse eller bla gjennom bannerannonser før du kommer i gang med det du egentlig skal bruke nettet til.
– Vår jobb nå er å hjelpe operatører og annonsører med å inngå avtaler, sier Wetterdal til Teknisk Ukeblad.
Høy terskel
Han forteller om stor respons fra annonsørene.
Det pågår dialog med flere operatører, men ingen konkrete avtaler er landet.
– I den tredje verden kan den økonomiske terskelen for å kjøpe seg mobildata være høy. Derfor tror vi at en slik sponset ordning vil bli en inngangsbillett for mange, sier direktøren.
I den vestlige verden kan dette bli løsningen for kostnads- og kapasitetsparadokset for operatører og innholdsleverandører.
Les også: Her er mobilen du kan ha med ut på oljeplattform
Kjapt i taket
Raskere linjer med utbygging av 4G gjør at brukerne raskere bruker opp den pakken de har inkludert i abonnementet.
– Den største brukergruppen her er ungdom og studenter på sosiale medier. Og de har ikke den største betalingsevnen. Da kan en sponsing være løsningen, mener Wetterdal.
Les også:
Googles nyeste telefon kan kartlegge omgivelsene i 3D
Derfor er WhatsApp annerledes enn andre IT-selskaper