Siemens melder at de går inn i det svenske batterifabrikkprosjektet Northvolt. Fabrikken skal produsere litiumionbatterier til hovedsaklig biler, i en fabrikk nord i Sverige.
Siemens skal bidra med teknologi som skal digitalisere hele verdikjeden, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Samarbeidet skal sørge for at Northvolt blir Siemens' foretrukne leverandør av batterier når fabrikken starter produksjon. Dette er ventet å skje i 2020.
Northvolt ble etablert i Tesla-avhopperen Peter Carlsson, og planene ble kjent i 2016. Siden da har flere aktører investert i prosjektet. I vinter ble det klart at den europeiske investeringsbanken, EIB, bidrar med finansiering.
Mye gjenstår
Men det mangler fortsatt mye. Omtrent 40 milliarder kroner, ifølge Ny Teknik. Carlsson sier i et intervju at finansieringen likevel ikke er den største risikoen slik han ser det.
– Den ligger i å få satt sammen alt. Det som holder meg våken visse netter har å gjøre med om alle skal lykkes med å få til alle delene. Tenk om man våkner opp og har glemt noe, shit, sier han i intervjuet.
Det kan imidlertid se ut til at Northvolt har truffet bra på tidspunktet. For ikke bare er bilindustrien i ferd med å elektrifiseres – det finnes ingen stor batteriproduksjonskapasitet i Europa i dag.
Samtidig pusher EU-kommisjonen på for etablering av noe lignende en «Airbus for batterier».
Om planen går som Northvolt ønsker, skal de etablere en produksjonskapasitet på 32 gigawattimer i året ved fabrikken i Sverige.
- Nå er det klart: En av verdens største batterifabrikker bygges i Sverige
Inn med 95 millioner kroner
Siemens går inn med 10 millioner euro (95 mill. kr.), men dette inkluderer også leveranse av litiumionceller.
ABB og Scania har i tillegg investert omtrent tilsvarende beløp i prosjektet, som inntil videre altså er langt fra fullfinansiert.
I en pressemelding skriver Siemens at Europa står overfor et underskudd av produksjonskapasitet de kommende årene. Ifølge Reuters mener EU-kommisjonen at behovet er 200 gigawattimer i året, og at markedet er verdt 250 milliarder euro i året.
Målet er å få første del av finansieringen i orden neste år. Om de klarer å få på beina fabrikken, vil den ha en batteriproduksjonskapasitet på nivå med Tesla Gigafactory.