Samferdselsutvalget i fylket skal behandle denne saken 2. mars og den skal endelig avgjøres i fylkestinget i Møre og Romsdal 11. april, men mye peker i retning av at bommene blir stående til E 136 Tresfjordbrua og E136 Vågstrandstunnelen er betalt.
Lokal misnøye
Solvik-Olsens begrunnelse for å åpne for bomfritak var at det lokalt var stor misnøye med bompengeopplegget som ble innført da E136 Tresfjordbrua ble åpnet 24. oktober i fjor.
-Med en prøveordning imøtekommer vi kritikk fra lokalbefolkningen rundt Tresfjorden samtidig som vi opprettholder et bomfritt alternativ for befolkningen i Vågstranda ved kjøring rundt fjorden, skrev Solvik-Olsen i sin begrunnelse i slutten av november i fjor.
Solvik-Olsen ønsker i en prøveperiode å undersøke hva bompengefri kjøring betyr for trafikkutviklingen over E136 Tresfjordbrua, og hvor store negative konsekvenser som ville følge langs omkjøringsvegen rundt Tresfjorden.
Økonomiske garantier
Henvendelsen gikk til Møre og Romsdal fylkeskommune, som har stilt økonomisk garanti for bompengeprosjektet E136 Tresfjordbrua og E136 Vågstrandstunnelen. All risiko og kostnader ved en slik prøveordning legges på bompengeselskapet.
Statens vegvesen har etter henvendelsen fra samferdselsministeren gitt en vurdering av en slik prøveordning. Etter 3-4 måneders drift viser det seg at 95 prosent av alle som passerer bomstasjonene har Autopass-brikke. Vegvesenet vurderer ordningen med en omvendt timeregel rundt Tresfjorden som en suksess. Denne omvendte timeregelen virker slik at den som bruker mer enn én time på å passere begge bomstasjonene, Skorgen og Skjeggstad på begge sider av bygda Tresfjord innerst i Tresfjorden, og også har bompengebrikke, kjører gratis rundt fjorden.
Det er også gratis å kjøre inn og ut av Tresfjorden med brikke i bilen, dersom en passerer bare én av bommene.
Fire begrunnelser
Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik gir fire begrunnelser for at han mener forslaget om en prøveordning med bomfri kjøring er dårlig:
1. Bomfri gjennomkjøring rundt Tresfjorden vil føre til større ulykkesrisiko for dem som bor der.
2. Bomfri gjennomkjøring rundt Tresfjorden øker risikoen i forhold til at den fylkeskommunale garantien kommer til anvendelse.
3. Ordningen med omvendt timeregel tar godt vare på dem som bor i området.
4. En må ta hensyn til Stortingsmelding 25 (2014-15) «På rett vei» som legger opp til felles takstregime der en ønsker å ta bort lokale ordninger.